iemand in de kast outen

Loria
Topic Starter

iemand in de kast outen

#1 , 29 dec 2012 14:10

Stel: je zit in de kast en je vertelt aan iemand discreet dat je holebi bent en vraagt er uitdrukkelijk bij van: zeg dat aan niemand verder, want ik zit nog niet in een fase om dat aan meerdere mensen te vertellen.
Die persoon praat zijn mond voorbij en je bent ongewild geout op het werk en/of in je privéleven. Is dat strafbaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 29 dec 2012 15:17

Neen, niet strafbaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2012 15:38

Zijn mond voorbij praten.... er is geen opzet of een kwaadwillige intentie dus idd niet strafbaar.

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 29 dec 2012 16:42

wat als dat naar een persoon toe is die hierdoor agressief wordt tov de persoon die id kast zit. Als die ongewilde outing agressie veroorzaakt.
Ik zeg maar iets: je weet dat de vader van een kind slecht zal reageren wanneer die te horen krijgt dat zijn zoon homo is, je vertelt het aan die vader en die vader wordt agressief toe naar dat kind. Is het dan iets puur tussen vader en zoon? of kan de persoon die dan ongewild iemand heeft geout ook medeverantwoordelijk worden gesteld?

Franciscus

#5 , 29 dec 2012 17:12

Neem eens contact op met het roze huis ...deze weten beter dan wie ook hoe best op een agressief familielid te reageren.
http://www.hetrozehuis.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien indien geen intentie wordt het zeer moeilijk om deze persoon strafrechtelijk aansprakelijk te stellen.
Burgerlijk moet er een oorzakelijk verband zijn tussen feit en schade . Dus als gevolg van de daad is er schade. Het causaal verband.
Ik zou eerder zeggen dat het de opvatting is van en het agressief karakter van de werkelijke dader.

freelance

#6 , 29 dec 2012 19:57

Quote : " zeg dat aan niemand verder, want ik zit nog niet in een fase om dat aan meerdere mensen te vertellen. ".

De zinsnede " Zeg dat aan niemand verder " , draait in praktijk veelal uit in het net WEL verder vertellen .
Trouwens als persoon aangeeft : "nog niet in fase te zitten om aan meerdere mensen te vertellen " kan deze het ook beter aan niemand vertellen tot die zichzelf klaar voelt om "uit de kast " te komen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21

#7 , 02 jan 2013 11:50

Gaat het over dezelfde persoon als hier: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=43970" onclick="window.open(this.href);return false;

Als dan toch geweten is dat het zo'n roddeltante is, waarom worden haar dan nog al die levensgeheimen toevertrouwd? Laat het mens links liggen als er zoveel problemen mee zijn. Juridisch kan je er weinig of niets tegen beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”