Doelgroepen definieren bij verhuur

flenzom
Topic Starter

Doelgroepen definieren bij verhuur

#1 , 29 dec 2012 17:47

Mag een eigenaar bij verhuring van zijn vastgoed ervoor opteren bepaalde doelgroepen te definieren en andere uit te sluiten?

Bijvoorbeeld stellen dat er jong werkenden of jonge koppels gezocht worden en bijgevolg bvb studenten, gepensioneerden of anderstaligen uitsluiten.

Op basis van welke wetgeving mag dit dan. Momenteel is er immers een twist over het weigeren van studenten in een flatgebouw vol werkmensen. Om de nachtrust en gemoedelijkheid te behouden wensen de eigenaars geen studenten te laten huren. Is dit discriminatie?

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2012 17:51

Gingen de studenten daar hun adres ook zetten dus een domiciliëring?

flenzom
Topic Starter

#3 , 29 dec 2012 17:52

Dat zou bij bepaalde studenten mogelijk zijn, maar meestal is dit niet zo.
De verhuring zou gebeuren met een 3-6-9 contract. Over de specifieke student is niet geweten of deze zou domiciliëren.

Reclame

Franciscus

#4 , 29 dec 2012 17:56

Een drie zes negen contract is een contract van de woninghuurwetgeving waar specifiek HOOFDbewoning het doel is.

Een van mijn kennissen verhuurd zijn huis ENKEL aan studenten. Dit op vertoon van een inschrijving in hogeschool of unif anders komt men er niet in.
Daar is tevens een verbod op inschrijving voorzien.

artemis

#5 , 29 dec 2012 18:41

Ik begrijp dat enige compatibiliteit tussen bewoners in een gebouw wenselijk kan zijn, maar aan de volgende bepaling hangt toch wel een geurtje...

Bijvoorbeeld stellen dat er jong werkenden of jonge koppels gezocht worden en bijgevolg bvb studenten, gepensioneerden of anderstaligen uitsluiten.
Anderstaligen kunnen toch net zo goed werken of koppels zijn? En wat bedoel je juist met anderstaligen? Er zijn NL onkundigen maar ook NL kundigen. Hoe dan ook opletten met discriminatie wat dit betreft.
Wat gepensioneerden betreft zie ik niet goed in waarom je die zou willen uitsluiten en is zeker en vast discriminatie. Overigens zijn het heel stabiele huurders in het algemeen.

Je hebt alle recht studenten uit te sluiten als het om een contract hoofdbewoning gaat en de student niet over een (voldoende) inkomen beschikt. Dat hebben wij zelf al meerdere malen gedaan.
Laatst gewijzigd door artemis op 29 dec 2012 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

gebruiker987

#6 , 29 dec 2012 19:15

Dit lijkt me anders een goed voorbeeld en lijkt me allerminst wettelijk;

http://nl.kapaza.be/antwerpen/studio-al ... 836859.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerste zin in advertentie: "Voor 1 persoon, moet de nederlandse taal spreken en verstaan."

flenzom
Topic Starter

#7 , 29 dec 2012 19:27

Persoonlijk vind ik het wel eigenaardig dat een eigenaar niet zelf mag verkiezen welke noodzakelijke voorwaarden er gesteld worden aan de persoon die zijn goed gaat huren en betrekken?

Stel in dit concrete geval dat een verhuurder ervoor opteert om studenten niet toe te staan, dan kan dat hier dus op basis van het contract hoofdwoning.
Anderzijds vind ik het ergens wel bizar dat het niet willen verhuren aan studenten in geval van bvb jaarcontracten als een discriminatie gezien kan worden.
Ik kan de eigenaar hier goed begrijpen dat hij het nachtlawaai en de kotfeestjes van sommige studenten wil voorkomen in een gebouw vol werkmensen.

artemis

#8 , 29 dec 2012 19:53

Wat studenten betreft zie ik uw probleem helemaal niet, of het nu om een contract van bepaalde duur gaat of om een 3-6-9, Zo lang de verhuurder een contract hoofdbewoning wenst aan te gaan wat net zo goed kan met een contract voor een jaar, dus beperkte duur.

Misschien moet u de huurwetgeving hoofdbewoning daaromtrent eens nalezen.

mava105

#9 , 29 dec 2012 20:16

Eerste zin in advertentie: "Voor 1 persoon, moet de nederlandse taal spreken en verstaan."
Verhuurder zal waarschijnlijk geen andere taal dan Nederlands kennen. Hoe zal hij anders kunnen communiceren met zijn huurder als die dan geen Nl spreekt?

Franciscus

#10 , 29 dec 2012 20:27

Wat staat er op de huuraffiche of in de advertentie?
Eerste zou de brochure inzake huren en discriminatie moeten zijn.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=w ... G4&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.diversiteit.be/?action=onder ... itel=Wonen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... riminatie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 dec 2012 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance

#11 , 29 dec 2012 20:51

De wetgeving biedt bescherming door middel van "beschermde criteria " zoals hieronder vermeld .

"Discriminatie is verboden op basis van leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof
of levensbeschouwing, politieke overtuiging, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, een fysieke of
genetische eigenschap, sociale afkomst, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische
afstamming, taal en geslacht."

Wat daar niet onder valt is toegelaten , ook al is het "discriminerend " .
Als een verhuurder het volgende adverteert :
" Huurprijs 1000 € /maand . Wie het niet kan betalen gelieve zich te onthouden "
dan is dit ook discriminerend voor wie slechts 500 € /maand kan betalen . Doch het is wettelijk toegelaten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

flenzom
Topic Starter

#12 , 29 dec 2012 21:06

Bedankt allen, dit was zeer nuttige informatie

Terug naar “Huren”