· Januari 2006 ga ik op pensioen en wordt de alimentatie herberekend zoals beschreven in de EOT.
· Daar de tegenpartij niet akkoord is met deze herberekening, wordt er op 30/102007 bewarend beslag gelegd op mijn pensioen. Dit bewarend beslag is 3 jaar geldig (30/10/2010)en werd niet verlengd.
· Een uitspraak van de beslagrechter volgt op 28/03/2008. Daar het vonnis door geen van de beide partijen betekent wordt is er 5 jaar beroep mogelijk tot 28/03/2013
· Op 23/05/2011 tekent de tegenpartij hoger beroep aan. Dit is na het verlopen van de 3 jaar van het bewarend beslag, maar is binnen de 5 jaar termijn dat er hoger beroep kan betekend worden van het vonnis van de beslagrechter.
· Op 15/10/2012 is er de zitting van het hoger beroep en op 6/11/2012 is er een tussenvonnis van deze rechtbank.
· In dit tussenvonnis wordt het hoger beroep ontvankelijk verklaard en wordt er gesteld dat het bewarend beslag verjaard is. Er kan eventueel naar een nieuw bewarend beslag gestreefd worden, zonder continuïteit van het eerste beslag. De beide partijen wordt nu gevraagd om nog eenmalig hun conclusies in te dienen tegen 25/01/2013, met een zitting op 25/02/2013.
Volgende vragen komen nu bij mij op:
· Kan het hof van hoger beroep de uitspraak van de beslagrechter nog veranderen, niettegenstaande dat het bewarend beslag verjaard is?
· Kan de rechter de interpretatie herzien van een berekening die in januari 2006 gebeurd is, dus 7 jaar na de feiten? Normale verjaring 5 jaar.
· Is dit beroep gegrond, daar de 3 jarige termijn van het bewarend beslag verlopen is?
· Indien men 5 jaar teug gaat om een eventuele herziening van alimentatie bepalen, op welke basis kan dat gebeuren, daar er de laatste 5 jaar niets anders veranderd is dan de indexaanpassing van de alimentatie.
· Zijn er gelijkaardige gevallen bekend waar de termijn van het bewarend beslag vejaard is en er nadien toch nog wordt in beroep gegaan?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Eddy S