afwisselend dubbelzijdig afdrukken overeenkomst

m19860
Topic Starter

afwisselend dubbelzijdig afdrukken overeenkomst

#1 , 30 dec 2012 04:37

Ik ben momenteel zelfstandige in bijberoep. Ik heb met een Nederlandse firma een overeenkomst afgesloten om gedurende 1 jaar websiteoptimalisatie te doen. Hiervoor heb ik een offerte getekend. Op deze offerte stond onderaan dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn. De achterzijde was echter blanco en ik heb de verkoper hierop gewezen. Na 9 maanden heb ik de firma gevraagd om alle dienstverlening stop te zetten omdat ik mijn activiteiten had verkocht. De firma reageerde hierop met de melding dat ik 4 maanden voor jaareinde had moeten opzeggen volgens de algemene voorwaarden. Mijn eerste reactie was een vraag aan de de firma in kwestie om de algemene voorwaarden door te sturen (die ik nooit had gehad) zodat ik ten minste wist waarover er werd gesproken. Dit werd door de firma geweigerd en ze dreigden met een juridische procedure. Ik ben uiteindelijk zelf naar de firma gereden om de offerte in te zien. De pagina die ik heb ondertekend was nog steeds blanco op de achterzijde. Ze toverden echter nog een tweede pagina naar boven waarop wel algemene voorwaarden staan. Deze pagina werd echter nooit door mij ondertekend.

Mijn concrete vraag is of er wetgeving bestaat die het afwisselend wel of niet dubbelzijdig afdrukken van pagina's in een contract verbiedt of dat er uitspreken bschikbaar zijn met betrekking tot een gelijkaardig verhaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 30 dec 2012 09:07

Ik ben momenteel zelfstandige in bijberoep.
In die hoedanigheid wordt U sowieso verondersteld op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden.

mblb1

#3 , 30 dec 2012 21:10

Dit lijkt mij niet.

U heeft geen kennis gekregen van deze algemene voorwaarden. Er was geen wilsovereenstemming. U heeft deze niet aanvaard. Het feit dat u een overeenkomst tekende waarop geen voorwaarden stonden, betekent dat deze aan u niet tegenstelbaar zijn waardoor het gemeen recht geld.
In uw geval bestaat er wel een kleine complexiteit. Als het NL recht op die overeenkomst van toepassing is, kan het zijn dat die voorwaarden werden neergelegd bij de NL Kamer van Koophandel waardoor het mogelijk is dat hun algemene voorwaarden toch van toepassing zijn (hoewel mij dit niet aannemelijk lijkt op grond van uw verhaal).

Reclame

freelance

#4 , 30 dec 2012 21:17

http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mblb1

#5 , 30 dec 2012 21:29

Even onder de Rome 1 Verordering zal het NL recht van toepassing zijn wanneer er een rechtskeuze is gedaan. Wellicht wordt in de algemene voorwaarden verwezen naar het NL recht, maar dez zijn u niet tegenwerpelijk waardoor het Belgische recht wellicht van toepassing zijn (dit welliswaar op basis van wat u heeft meegedeeld). Het uitvoeren van weboptimalisaties is een dienst. Art. 4 Rome 1 stelt dat de overeenkomst inzake dienstverlening wordt beheerst door het recht van het land waar de dienstverlener (i.e. u) zijn gewone verblijfplaats heeft.

U had wel een overeenkomst van bepaalde duur. Overeenkomsten van bepaalde duur kunnen in principe niet worden beëindigd tenzij na het verstrijken van een termijn of tenzij andersluidende overeenkomst.

Wat bedoelt u met 'activiteiten verkocht'? Heeft u dan de overeenkomst niet mee overgedragen?

m19860
Topic Starter

#6 , 02 jan 2013 18:06

Wat bedoelt u met 'activiteiten verkocht'? Heeft u dan de overeenkomst niet mee overgedragen?
Omdat ik als zelfstandige werkzaam was was er enkel overdracht van een webwinkel en het klantenbestand. Er was geen overdracht van nog lopende overeenkomsten.
U had wel een overeenkomst van bepaalde duur. Overeenkomsten van bepaalde duur kunnen in principe niet worden beëindigd tenzij na het verstrijken van een termijn of tenzij andersluidende overeenkomst
Op de offerte stond dat de overeenkomst voor 1 jaar werd aangegaan. Volgens de algemene voorwaarden (waarvan de tegenstelbaarheid nu betwist wordt) worden overeenkomsten automatisch stilzwijgend verlegd voor een periode van 1 jaar behoudens een opzegging 3 maand op voorhand.

Ik stel deze vraag hier ook omdat in Verordening Rome l in artikel 10 volgende vermelding staat:

1. Het bestaan en de geldigheid van de overeenkomst of van
een bepaling daarvan worden beheerst door het recht dat
ingevolge deze verordening toepasselijk zou zijn, indien de
overeenkomst of de bepaling geldig zou zijn.

2. Niettemin kan een partij zich, voor het bewijs dat zij haar
toestemming niet heeft verleend, beroepen op het recht van het
land waar zij haar gewone verblijfplaats heeft, indien uit de
omstandigheden blijkt dat het niet redelijk zou zijn de gevolgen
van haar gedrag te bepalen overeenkomstig het in het lid 1
bedoelde recht.

Het lijkt mij dat voor de tegenstelbaarheid van de algemene voorwaarden mogelijk ook Belgische wetgeving van toepassing kan zijn? Ik heb wel geen enkele ervaring met de rechtspraak hierover. Maar indien ik dit zou aanvoeren heb ik wel een concrete referentie naar Belgische wetgeving of een casus nodig.

Verder was er geen enkele vermelding van algemene voorwaarden op facturen, website, kvk,... Enkel zouden deze op de initiële offerte gestaan hebben waarvan mij geen duplicaat werd gegeven en weigerde het bedrijf in kwestie mij om deze toe te sturen ondanks herhaaldelijke vraag. Enkel tijdens de start van de juridische procedure werden deze overgemaakt. En dan stonden deze op een andere pagina dan deze die ik heb ondertekend.

mblb1

#7 , 02 jan 2013 18:21

Het volledige handelsfonds is niet overgenomen? Alleen enkele activa?

Art. 10.1 Rome I stelt dat de geldigheid van een overeenkomst wordt bepaald door de lex contractus (i.e. op basis van de verstrekte gegevens, het Belgische recht). Het tweede lid moet mijn inziens niet worden ingeroepen.

Er bestaat voldoende rechtspraak over dit gegeven. Ik zou voorlopig een vrij algemeen briefje sturen waarin u zegt dat het Belgische recht van toepassing is (zonder concrete bewijzen. Het is beter als u de tegenpartij gewoon laat argumenteren dat dit niet zo is.). Blijft wel dat het een overeenkomst is van bepaalde duur en dit (als er niets bepaald is) gewoon afloopt na het verstrijken van de duur (en niet vroeger).

Als er al een juridische procedure gestart is, zou u beter hun stukken even aan uw raadsman overmaken en in samenspraak met hem een brief opstellen.

Terug naar “Handelspraktijken”