Ik zit met een vraag ivm de aankoop van een auto. Deze aankoop komt er na een ongeval (totaal verlies) in omnium. Ik heb toen telefonisch geïnformeerd wat ik ging trekken en een bedrag te horen gekregen.
Ik ben toen langs geweest bij mijn vertrouwde garage. Daar heb ik gekeken wat er mogelijk is met mijn budget (namelijk de uitkering van de verzekering en enigszins beperkte spaarcentjes). Hierbij kwamen we al snel tot een overeenkomst. Ik wou geen financieel risico nemen en heb de bestelbon getekend met de vermelding "Onder voorbehoud van uitkering verzekering van minimum xxxxx€ excl BTW". Dit was besproken met de verkoper. Dit was op 27/12.
Intussen is echter uitgekomen dat ik minder ging krijgen van de verzekering. Mijn wagen bleek oververzekerd. Mijn polis is nochtans opgemaakt aan de hand van de factuur van mijn vorige auto. Volgens de verzekering de schuld van de garage, volgens de garage de schuld van de verzekering, maar om een lang verhaal kort te maken: ik ben de pineut en ik trek dus minder terug dan verwacht. (Het gaat om meer dan een gemiddeld maandloon.)
Het gevolg is dat ik onvoldoende geld heb voor de betaling. (De reden waarom ik tekende met het voorbehoud was om dit te vermijden.) Ik heb nog eens mijn financiële reserves herbekeken, ik heb met mijn verzekering de franchise kunnen wegonderhandelen (op voorwaarde van het verzekeren van de nieuwe auto bij hun), maar ik moet tot de conclusie komen dat ik er niet geraak.
Ik heb dit aan de garage laten weten. Hierbij blijven ze echter aandringen dat de verkoop toch door zal gaan. Ze hebben de auto namelijk al besteld, want zo konden ze hem nog inboeken voor 2012.
Eerst begonnen ze met het zachtere overtuigingswerk (zoals de betaling een weekje uitstellen). Intussen zijn ze echter overgaan met het dreigen met een proces voor het bekomen van een schadeloosstelling van 15%.
Vandaar nu mijn vraag: is dit puur machtsvertoon? Of kunnen ze inderdaad aanspraak maken op een schadeloosstelling?