Wat is de waarde van een aangetekende brief?

bosprocureur
Topic Starter

Wat is de waarde van een aangetekende brief?

#1 , 08 jan 2013 08:36

Los van de vraag of een aangetekende brief nu één dag, of drie dagen, of drie werkdagen… na verzending geacht wordt ontvangen te zijn door bestemmeling, hoe bewijs je dat die brief ook aangeboden werd?

Gisteren vond ik in de brievenbus een bericht van aangetekende zending. Naam en adres correct met de hand ingevuld …. Alleen was het niet mijn naam, en ook niet mijn adres. Alleen het huisnummer en de gemeente klopten. :twisted:

Vorig jaar heb ik dit ook drie of vier keer gezien, ofwel thuis, ofwel in een tijdelijk onbewoond pand. Telkens met juist huisnummer, maar een straat die een paar blokken verder ligt. Dikwijls gebeurt dit met een nieuwe of vervangende postbode.

Als goede burger loop je dan eens langs, en stopt die kaart in de goede bus. Maar welke brieven heb ik zelf al gemist? De afzender kan bewijzen dat hij de brief op die datum verstuurde, dat de brief zogezegd bij geadresseerde aangeboden werd, maar de geadresseerde weet van niets. Hoe bewijs je dat je niets gekregen hebt, wie staat in voor de schade?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 08 jan 2013 08:54

bewijzen dat je niks gekregen hebt kan je niet, je kan wel (en doet dat best) klacht indienen bij de post voor het document dat je nu gekregen hebt. Dan kan de postbode aangesproken worden.

De brief wordt wettelijk verondersteld aangeboden te zijn. Je kan elk mogelijk bewijs proberen te brengen om aan te geven dat hij niet aangeboden zou zijn, maar dat is nogal extreem moeilijk om te bewijzen.

artemis

#3 , 08 jan 2013 11:10

Heb zelf de volgende situatie meegemaakt:

Ik kom thuis rond het uur dat de postbode langskomt. Ik zie van ver een kaartje aan mijn brievenbus wapperen. Aan de deur aangekomen zie ik dat het een een aanbieding van een AS is. Het kaartje stak met een hoekje een centimeter onder de klep. Indien ik later was thuisgekomen was het kaartje gaan vliegen of er uitgevallen en had ik nooit kunnen weten dat er een AS was aangeboden. Als een dergelijke fout van de postbode gebeurt kan je dat uiteraard nooit bewijzen.

Reclame

WP002

#4 , 11 jan 2013 15:50

Dat is een zware fout van de post. De verzender blijft een beetje in de kou staan, want het doel van de aangetekende zending is toch dat de bestemmeling een handtekening geeft ter ontvangst. En dat is dus duidelijk niet gebeurd, de postbode gaat hier zwaar in de fout, want die moet het AS PERSOONLIJK aanbieden.

Tip naar de verzender: vraag op het postkantoor een bewijs van ontvangst toe te voegen. Kost iets meer maar dan heb je een bewijs in handen.

Tip naar de ontvanger: doe de brief open, kijk wie de afzender is, contacteer hem en zeg wat er gebeurd is. Dien daarna beide samen klacht in bij de post.

skabalie

#5 , 14 jan 2013 00:06

de verzender in de kou?? ik heb een aangetekende brief gestuurd,maar de ontvanger was intussen in een bejaardentehuis,en de brief kon niet meer worden afgeleverd.3 weken later,kwam de brief terug,en kreeg ik hem maar als ik tekende.als een ontvanger de brief niet krijgt of afhaalt,komt die normaal aangetekend terug bij afzender,tenzij dat dit niet te achterhalen is.onder andere delicten met bpost,ben ik te weten gekomen,zodra je een verzending aanvaard,je ook akkoord gaat met de inhoud,al kan je niet zien wat er in zit.bij bpost hebben ze mij verteld,dat je het recht hebt om eerst de verzending te openen en dan te tekenen de postbode moet wachten.
mijn kameraad heeft een pc verstuurd,en was bij de ontvanger defect aangekomen.omdat hij tekende,kon hij mijn kameraad niks meer ten laste leggen,hij moest naar bpost.

JPV

#6 , 14 jan 2013 07:05

Skabalie, wat je vertelt klopt niet.

Als je een aangetekende zending tekent, ga je NIET noodzakelijk akkoord met de inhoud. Als je niet reageert op de AZ, wordt er wel vaak (maar niet altijd) verondersteld dat je akkoord gaat met de inhoud, maar indien je reageert is dat anders.

Idem voor een pakket, waarbij je wel moet opmerken dat uitwendige beschadigingen gemeld moeten worden voor aftekenen van het pakket.

patjebrussel

#7 , 18 jan 2013 13:17

Ik heb een vraag hierbij,
Vandaag 2 briefjes voor aangetekende zending, terwijl ik wel thuis was, ma swoit,..
Op het ene briefje, mijn adres getypt, mijn naam door de postbode aangevuld. Het andere ; mijn naam en adres ingevuld door de postbode.
Nu heb ik nog van die briefjes hier gekregen, maar voor de vorige bewoners, waar ik uiteraard niet ben achter geweest, daar stond de naam van de vorige bewoner wel op.
Vraag is, als ik die aangetekende zendingen ga afhalen, moet de postbeambte mij die brieven eerst laten zien alvorens ik teken ? Want ik ga niets ontvangen die niet voor mij zijn. Ik kan me best voorstellen dat de verzender er makkelijkshalve 'aan de bewoner van' er kan opschrijven.
Eén aangetekende zending kan wel best voor mij zijn, dat zie ik dan wel.

Terug naar “Archief”