Volledig werkloze - Niet uitkeringsgerechtigd VDAB opleding

dertien
Topic Starter

Volledig werkloze - Niet uitkeringsgerechtigd VDAB opleding

#1 , 10 jan 2013 20:36

Hallo iedereen,

Ik had even een vraagje. Ik ben ontslagen op 18 Juni 2012 (gewoon C4, geen dringende reden) na 10 maand gewerkt te hebben bij mijn vorige werkgever. Bij deze werkgever heb ik 329 dagen gewerkt. Ik ben nu 38 en het is dus nodig om 468 dagen gewerkt te hebben 27 maanden voor mijn aanvraag. Als ik met voorafgaande gewerkte dagen erbij te tellen niet aan die voorwaarde voldoe heb ik GEEN recht op uitkeringen.

Ik heb mij echter ingeschreven om een opleding te beginnen bij de VDAB die me wel een interessante job zou kunnen bezorgen. De opleiding begint midden Februari 2013 en eindigt midden November 2013. Ik kreeg echter van de VDAB een geautomatiseerd antwoord dat ik succesvol ben ingeschreven. Hoever is dit voor hen bindend ?

In de veronderstelling dat ze genoeg inschrijvingen hebben en de opleiding inderdaad doorgaat, kan de RVA mij weigeren om mij toe te laten om mee te doen aan een VDAB opleiding, of zijn deze twee diensten totaal onafhankelijk van elkaar ?

Al zou ik dit een beetje absurd vinden aangezien het een knelpuntberoep is en gemotiveerde mensen wel kunnen gebruiken. Indien ja, wat kan ik doen om mij tegen deze beslissing te verzetten, ik wil die opleiding niet missen en de daaropvolgende job ook niet. Misschien loop ik al een beetje op de feiten vooruit, maar ik ben liever beter geinformeerd dan totaal niet.

Kan iemand mij hier een zinvol antwoord op geven ?

Dank U

Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jan 2013 08:08

de RVA kan de VDAB niet verbieden dat iemand meedoet aan een VDAB-opleiding. Dat zijn 2 verschillende instellingen.

Als bij de VDAB echter de voorwaarde was dat je uitkeringsgerechtigd werkloos was, voldoe je niet aan de voorwaarden en zal je dan ook niet aan de opleiding mogen beginnen. Dat zal waarschijnlijk dan wel ergens in de inschrijvingsvoorwaarden staan.
Als bij de VDAB de voorwaarde NIET staat dat je uitkeringsgerechtigd werkloos was, dan mag je die opleiding volgen, wat echter niet noodzakelijk betekent dat je wekrloosheidsuitkeringen zal krijgen (niet elke opleiding geeft dit).

Wat heb je voor 2011 gedaan? was je geschorst wegens onbeschikbaarheid voor het werk? of wat?

dertien
Topic Starter

#3 , 11 jan 2013 17:19

Ik ben in 2008 naar de States vertrokken en ben in Augustus 2010 teruggekomen naar Belgie, ik heb daar niet gewerkt. Heb nadien door een welbekende touroperator kort als reisleider 'misbruikt' geweest op bestemming aanvang 2011 maar heb daar snel mijn "schup afgekuist" en ben dan een week later via een vriend aan een andere job geraakt in Belgie waar ze mij na 2 maand hebben buitengezet, omdat de persoon die ik verving zich bedacht had op zijn nieuwe job en opnieuw naar zijn oude firma wou. Deze firma is ondertussen nu ook bankroet en het is natuurlijk lachen om hier nogmaals bewijsstukken en een C4 van te verkrijgen om het aantal dagen dat ik heb gewerkt (329 dagen) korter bij deze vereiste 468 te krijgen om stempelgerechtidg te zijn. Enfin;
Ik heb naar mijn weten geen schorsing gekregen aangezien ik ook niet stempelde noch heb gestempeld sinds 2007.

Verder had heel mijn dossier bij de RVA dit jaar in orde geweest om stempelgerechtigd te zijn had ik in het laatste anderhalf jaar wel 468 dagen gewerkt. Ik ben nooit geschorst geweest bij de RVA in het verleden en ben slechts eenmaal op gesprek moeten komen om sollicitatiebewijzen voor te leggen, en dat is ook probleemloos verlopen. Het ziet er echter naar uit dat ik om en bij een maand zal tekort komen om uitkeringsgerechtid te zijn. Je kan natuurlijk begrijpen dat ik het balen zou vinden om nu juist voor het begin van zulk een technische speciefiek georienteerde opleiding die toch wel zo goed als kans geeft op een afwisselende en interessante job, de deur te worden gewezen simpelweg omdat ik niet zou voldoen aan een bepaald statuut.

De opleiding waarvoor ik mij heb ingeschreven vindt je hier:

http://www.vdab.be/mijnvdab/opleidingen ... 1&id=22549" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb de hele uiteenzetting verschillende malen gelezen en er staat naar mijn weten niet dat je EXPLICIET uitkeringsgerechtigd moet zijn. Ik ben wel werkloos, maar wat de definitie is van de term 'werkloos'; zijnde uitkeringsgerechtigd of niet, dat heb ik via Google niet gevonden.

Ik dank je alvast voor je snelle reactie.

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2013 20:50

Hallo iedereen,

Ik had even een vraagje. Ik ben ontslagen op 18 Juni 2012 (gewoon C4, geen dringende reden) na 10 maand gewerkt te hebben bij mijn vorige werkgever. Bij deze werkgever heb ik 329 dagen gewerkt. Ik ben nu 38 en het is dus nodig om 468 dagen gewerkt te hebben 27 maanden voor mijn aanvraag.
10maanden gewerkt 329 werkdagen ? is het 329 werkdagen + 10 maanden gewerkt

die 468 = in de 6 dagenweek voor de 5 dagenweek , aantal werkdagen delen door 5 en x 6
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Werkloosheid”