vrijstelling aanvragen om voor een jonge kind te zorgen

mammalief
Topic Starter

vrijstelling aanvragen om voor een jonge kind te zorgen

#1 , 10 jan 2013 21:56

Kan iemand mij misschien uitgebreid informeren omtrent het aanvragen van een vrijstelling
bij de RVA, met als reden om voor de kinderen te zorgen?

Alvast bedankt...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 jan 2013 08:05

http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werkneme ... InfoNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mammalief
Topic Starter

#3 , 12 jan 2013 09:18

bedankt JPV,

Uit te tekst maak ik op dat een vrijgestelde werkloze een dagbedrag krijg van ca 10,00 euro in de eerste 24 maanden
en vanaf de 25ste maand dan daalt het bedrag naar ca 8,00, is het vanaf de 25ste maand indien de vrijstelling
langer dan 2 jaar duurt, of is het zelfs zo dat je na bijv. 2 jaar vrijstelling, voor 2 jaar weer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt,
en daarna weer een vrijstelling aanvraagt, word er dan rekening gehouden met die eerste 24 maanden vrijstelling die al reeds genoten
zijn, en dus de derde jaar vrijstelling in principe in werking gaat, en zodoende dus het lager bedrag van toepassing is?

Reclame

JPV

#4 , 12 jan 2013 14:56

het lager bedrag zal idd van toepassing zijn

mammalief
Topic Starter

#5 , 13 jan 2013 12:15

is het echt ALLEEN voor het verzorgen van kindjes onder de 4 jaar?

JPV

#6 , 13 jan 2013 12:24

nee, er is enkel geen bewijs/motivatie nodig van de sociale/familiale redenen indien je een kind <4 jaar hebt.

mammalief
Topic Starter

#7 , 13 jan 2013 13:54

okay, dus mocht een werkloze zorg wil dragen voor een kind of kinderen die ouder zijn dan 4 jaar en hierom
een vrijstelling aanvragen, dan is er wel een bewijs/motivatie/attesten e.d. nodig?

Mariette

#8 , 13 jan 2013 13:59

waarom zou men vrijstelling krijgen voor kinderen ouder dan 4 jaar?

JPV

#9 , 13 jan 2013 17:47

om te zorgen voor die kinderen? bvb om een autistisch kind extra zorgen aan te bieden of om thuisonderwijs te geven aan een kind.

mammalief
Topic Starter

#10 , 13 jan 2013 18:14

waarom zou men vrijstelling krijgen voor kinderen ouder dan 4 jaar?
Het ene kind is het ander kind niet, Mariette, er zijn kinderen die extra zorg en aandacht van 1 van de
ouders nodig hebben, dus logischerwijs dat een moeder dan een vrijstelling wil aanvragen....

Mariette

#11 , 15 jan 2013 14:15

om te zorgen voor die kinderen? bvb om een autistisch kind extra zorgen aan te bieden of om thuisonderwijs te geven aan een kind.
ja, dat zijn dan kinderen met extra noden, dat begrijp ik.

anderzijds zie ik werkelijk niet in waarom iemand dop zou krijgen omdat ze zelf thuisonderwijs willen bieden aan laten we zeggen "normaal begaafde kinderen". Ik heb niks tegen thuisonderwijs, integendeel zelfs, maar dan niet op kosten van de belastingbetaler.
Normale kinderen vanaf 3 à 3.5 jaar kunnen gerust naar de kleuterklas (is zelfs aanbevolen). Vandaar mijn vraag.

Zo kan men aan elke moeder natuurlijk een werkonderbreking per kind van 0 tot 4 jaar aanbieden, maar dit kan mijns inziens toch niet de bedoeling zijn?

JPV

#12 , 15 jan 2013 15:22

het gaat niet om een werkonderbreking, maar om een niet moeten voldoen aan de definitie van voltijds werkzoekende.

Werkenden hebben andere systemen, waardoor ze meerdere jaren thuis kunnen blijven via o.a. tijdskrediet wegens motief en dit in totaal meer dan 4 jaar

mammalief
Topic Starter

#13 , 15 jan 2013 18:48

Ik dacht dat we het over een vrijstelling hadden waarbij een werkzoekende
zich niet hoeft in te spannen voor zijn/haar zoektocht naar werk.

Mariette

#14 , 15 jan 2013 19:37

het gaat niet om een werkonderbreking, maar om een niet moeten voldoen aan de definitie van voltijds werkzoekende.

Werkenden hebben andere systemen, waardoor ze meerdere jaren thuis kunnen blijven via o.a. tijdskrediet wegens motief en dit in totaal meer dan 4 jaar
Is dat dan ook bezoldigd? of blijft men dan - zoals bij het tijdskrediet - onbezoldigd thuis, waarbij zelfs vb. de pensioenrechten niet worden doorgerekend.
Want anders kan men beter in een werkloosheids-systeem stappen, waardoor men dus wel gedurende vier jaar dop kan ontvangen. En die jaren tellen wel mee bij de pensioenberekening dacht ik.

JPV

#15 , 15 jan 2013 20:11

tijdskrediet is in principe bezoldigd, tenzij je het cumuleert met een andere activiteit of bepaalde rechten (bijna) uitgeput hebt.

Terug naar “Werkloosheid”