erfenis tussen kind en stiefkinderen

saar34
Topic Starter

erfenis tussen kind en stiefkinderen

#1 , 12 jan 2013 09:20

situatieschets: Ik heb 2 kinderen uit een vorig huwelijk, ben nu getrouwd met scheiding van goederen en we hebben samen een kind.
wie erft wat indien ik eerst overlijd en wie erf wat indien mijn man eerst komt te gaan?
We willen namelijk alle kinderen zo eerlijk mogelijk benaderen wat de financiën betreft!

alvast bedankt voor de reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2013 13:11

De kinderen uit vorig huwelijk erven enkel van u. Het kind dat u samen met uw nieuwe echtgenoot hebt erft van jullie beiden.
De kinderen uit het vorig huwelijk erven wel van hun eigen vader (en dus niet van hun stiefvader).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

saar34
Topic Starter

#3 , 12 jan 2013 13:26

En maakt het dan een verschil wie eerst overlijdt?
als ik eerst sterf gaat mijn deel dan naar mijn man en nadien alles naar ons gezamelijk kind en dus niets naar "mijn" kinderen?

Reclame

Mariette

#4 , 12 jan 2013 13:30

En maakt het dan een verschil wie eerst overlijdt?
als ik eerst sterf gaat mijn deel dan naar mijn man en nadien alles naar ons gezamelijk kind en dus niets naar "mijn" kinderen?
Als U eerst sterft krijgen uw drie kinderen ieder één derde in naakte eigendom. Uw echtgenoot krijgt het vruchtgebruik over uw volledig erfenis.

Als Uw man eerst sterft krijgt zijn kind (ook jouw gezamenlijk kind) zijn volledige helft in naakte eigendom en jij krijgt het volledige vruchtgebruik.

Uw kinderen uit uw eerste huwelijk erven dan van hun eigen vader.

saar34@hotmail.com

#5 , 14 jan 2013 09:13

Bedankt, lijkt me duidelijk zo!

eylis

#6 , 14 jan 2013 09:29

tenzij je een deel van je persoonlijke gelden in een TAK21 levensverzekering hebt gestort met als begunstigden je eigen kinderen: dan heeft je echtgenoot bij jouw overlijden hier niet het vruchtgebruik van. Dan gaat dit rechtstreeks naar je kinderen. (je eigen en gezamelijke kinderen)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”