de installatie op de eigenaar (ken daar niks van)Op wiens naam staat de installatie?
Zijn de zonnepanelen daar op aangesloten?
Aansluiting zonnepanelen via een of twee 'transformator'dingens gaat er bij ons een leiding naar een zekeringkastje waar een meter instaat. Deze geeft het geleverd vermogen aan die door de panelen geleverd wordt. Vandaar gaat er een kabel naar een zekeringkast die ernaast staat.
De meter van Eandis staat bij ons in de kelder. en die registreert effectief ook door terug te draaien de geleverde elektriciteit aan het net maar ook de verbruikte hoeveelheid.
PS staat er iets van de zonnepanelen in uw huurcontract?
De gebruiker heeft
- belastingvoordeel inbreng van de factuur.
- de vergoeding per 1000 Kw geleverd aan het net via de eerst genoemde meter.
- minder elekriciteitsverbruik.
- de vergoeding om het net te 'mogen' gebruiken moet daar nog wel worden van afgetrokken
kan je eens overtypen wat erover in je huurcontract is opgenomen?26/5/2011
Ik verhuur als huisbaas een woning net naast mijn eigen huis. Mag ik als verhuurder zonnepanelen plaatsen op het dak van de verhuurde woning? De kosten en opbrengsten gaan naar mij. Moet ik de huurder op de hoogte stellen of om toelating vragen?
Antwoord:
Door zonnepanelen te installeren op het verhuurde huis breng je een wijziging aan. En die wijziging neem je best op in de plaatsbeschrijving van het verhuurde goed. De huurwet schrijft trouwens voor dat als er wijzigingen aan het gehuurde goed aangebracht worden na de plaatsbeschrijving, een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving kan opgemaakt worden. Bij overeenkomst tussen de partijen kan het bijvoegsel, zoals de plaatsbeschrijving, in overleg door beide partijen worden opgesteld. Als er geen overeenstemming is, gebeurt dit door een deskundige, aangeduid door de rechter.
Je brengt de huurder dus best op de hoogte van je plannen en vraagt hem of hij akkoord gaat de wijzigingen aan het dak - installatie van zonnepanelen - op te nemen in de plaatsbeschrijving.
Bovendien moet je voor de installatie van de omvormer en de meter die bij de installatie van zonnepanelen horen, ook in het verhuurde pand zijn. En ook daarvoor vraag je best toestemming aan de huurder, zodat het moment van de werken hem ook past.
De kosten voor de installatie, het fiscale voordeel en de opbrengst van de groenestroomcertificaten gaan inderdaad naar jou als huiseigenaar. Voor wie de voordelen van de gratis stroom - dankzij terugdraaiende teller - zijn, is nog geen uitgemaakte zaak. Het huurderssyndicaat adviseert om die voordelen in twee gelijke delen te splitsen, zodat verhuurder én huurder er wat aan hebben
lijkt me ook niet correct dat hij btw kan vragen aan u... btw die hij waarschijnlijk niet zelf verder betaald. Dan inderdaad die korting voor 4 personen ... en die dure prijs.
Ik denk dus dat je best bezwaar maakt op die 'factuur'.
Volgens mij mag hij ook de opbrengst van de zonnepanelen niet verder aan u verkopen. Hij is geen handelaar in stroom. http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek ... ag_ID=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
kan je eens overtypen wat erover in je huurcontract is opgenomen?26/5/2011
Ik verhuur als huisbaas een woning net naast mijn eigen huis. Mag ik als verhuurder zonnepanelen plaatsen op het dak van de verhuurde woning? De kosten en opbrengsten gaan naar mij. Moet ik de huurder op de hoogte stellen of om toelating vragen?
Antwoord:
Door zonnepanelen te installeren op het verhuurde huis breng je een wijziging aan. En die wijziging neem je best op in de plaatsbeschrijving van het verhuurde goed. De huurwet schrijft trouwens voor dat als er wijzigingen aan het gehuurde goed aangebracht worden na de plaatsbeschrijving, een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving kan opgemaakt worden. Bij overeenkomst tussen de partijen kan het bijvoegsel, zoals de plaatsbeschrijving, in overleg door beide partijen worden opgesteld. Als er geen overeenstemming is, gebeurt dit door een deskundige, aangeduid door de rechter.
Je brengt de huurder dus best op de hoogte van je plannen en vraagt hem of hij akkoord gaat de wijzigingen aan het dak - installatie van zonnepanelen - op te nemen in de plaatsbeschrijving.
Bovendien moet je voor de installatie van de omvormer en de meter die bij de installatie van zonnepanelen horen, ook in het verhuurde pand zijn. En ook daarvoor vraag je best toestemming aan de huurder, zodat het moment van de werken hem ook past.
De kosten voor de installatie, het fiscale voordeel en de opbrengst van de groenestroomcertificaten gaan inderdaad naar jou als huiseigenaar. Voor wie de voordelen van de gratis stroom - dankzij terugdraaiende teller - zijn, is nog geen uitgemaakte zaak. Het huurderssyndicaat adviseert om die voordelen in twee gelijke delen te splitsen, zodat verhuurder én huurder er wat aan hebben
En wie betaald de gewone elektriciteit? Op wiens naam staat de meter?
Wordt die ook gebruikt door de zoon .... licht en stopcontacten in zijn deel die op uw leidingen dus ook op uw rekening staan.
Zijn de zonnepanelen aangegeven? Eandis , Vreg? ...
Wanneer zijn deze geplaatst?
U kan dat controleren : alles afzetten en kijken of hij nog stroom heeft dan een voor een terug opzetten ... enz