Problemen deblokkeren rekening

fliptje
Topic Starter

Problemen deblokkeren rekening

#1 , 13 jan 2013 13:59

Hallo,

In juni 2012 stierf mijn oma en liet mijn 2 zussen en ik alles na.
Nu is mijn oudste zus al een tijd van haar man weg en hebben zij samen nog een grote belastingschuld en doordat er betwistingen zijn
is dit nog altijd niet betaald
nu kan ik en mijn andere zus onmogelijk aan ons deel door de nieuwe wet van 1juli 2012
het komt er op neer dat alle gemelde schulden eerst van de rekening zouden gaan dus wij zouden meebetalen voor een zus haar schulden als wij nu tekenen voor deblokkeren
die wet zou nog steeds moeten aangepast en goedgekeurd worden maar helaas weet niemand wanneer ?
zelfs de notaris weet geen raad
Klopt dit allemaal en zouden wij iets kunnen doen via het vrede gerecht
zie copy paste hieronder
Mvg Filip

Wat verandert vanaf 1 juli 2012?

Vanaf 1 juli 2012 moet de notaris of de ontvanger van een registratiekantoor aan wie de erfgenamen vragen om een akte of een attest van erfopvolging op te stellen eerst contact opnemen met de belasting- en sociale administraties.

Die moeten onderzoeken of er geen schulden zijn op naam van de overledene en/of de erfgenamen. Als dat het geval is, kunnen zij dat binnen een termijn van 12 werkdagen melden aan de betrokken notaris of ontvanger.

De bankrekeningen kunnen pas worden gedeblokkeerd als in het attest van erfopvolging, in de akte van erfopvolging of onderaan op het afschrift (‘expeditie') bestemd voor de verschillende erfgenamen, wordt opgenomen:
dat noch voor de overledene, noch voor de erfgenamen schulden werden gemeld
dat ofwel alle gemelde schulden werden betaald
ofwel alle gemelde schulden, voorafgaand aan de vrijgave van de tegoeden van de geblokkeerde rekening(en), worden betaald met die tegoeden. Daarvoor moet de bank wel beschikken over het akkoord van alle erfgenamen.

Deze nieuwe maatregel geldt voor alle attesten of akten van erfopvolging die vanaf 1 juli 2012 afgeleverd worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 jan 2013 11:13

“Art.1240bis. § 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar(=de bank) te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris. Het attest of de akte van erfopvolging wordt op verzoek van een belanghebbende afgeleverd met het oog op de in het eerste lid bedoelde vrijgave van tegoeden.”(Burgerlijk Wetboek)

“Art. 76. In artikel 157 van de programmawet (I) van 29 maart 2012 worden de volgende wijzigingen aangebracht :...Art. 78. Artikel 159 van dezelfde wet wordt vervangen als volgt :« Art. 159. In het attest van erfopvolging of aan de voet van de uitgifte van de akte van erfopvolging wordt vermeld hetzij dat er geen kennisgeving van schulden bij toepassing van artikel 158 werd gedaan en dit zowel in hoofde van de overledene als in hoofde van één of meerdere personen die vermeld zijn in het bericht en die bestemmeling zijn van het attest of de uitgifte, hetzij dat de schulden waarvan bij toepassing van artikel 158 kennis werd gegeven zijn betaald of, in voorkomend geval zullen worden betaald met de tegoeden gehouden door de schuldenaar...”[13 DECEMBER 2012. - Wet houdende fiscale en financiële bepalingen (1)]
“Art. 158. Door de door de Koning aangewezen ambtenaar kan aan de notaris die het in artikel 157 bedoelde bericht verzonden heeft, vóór het verstrijken van de twaalfde werkdag volgend op de datum van verzending van dat bericht, bij een aangetekende brief met ontvangstmelding kennis gegeven worden van het bestaan van belastingschulden lastens de overledene of een andere persoon vermeld in het bericht met opgave voor elk van de schuldenaars van het bedrag van de belastingen en hun bijbehoren, die aanleiding kunnen geven tot derdenbeslag of inschrijving van de wettelijke hypotheek van de Schatkist.”[29 MAART 2012. - Programmawet (I)].

‘het komt er op neer dat alle gemelde schulden eerst van de rekening zouden gaan dus wij zouden meebetalen voor een zus haar schulden als wij nu tekenen voor deblokkeren die wet zou nog steeds moeten aangepast en goedgekeurd worden maar helaas weet niemand wanneer ?’

‘zullen worden betaald met de tegoeden gehouden door de schuldenaar’ betekent mijns inziens dat de fiscale schulden bij uw zus zullen betaald worden met HAAR tegoeden uit de nalatenschap,doch belet het afleveren niet van het attest van erfopvolging,noch het deblokkeren van de tegoeden van de ANDERE erfgenamen (tenzij er fiscale of sociale schulden waren van de erflater wat niet het geval blijkt te zijn).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 15 jan 2013 12:49

Betrokkene ( en de fiscus) moet akkoord gaan dat de belastingsschuld betaald wordt met de tegoeden uit erfenis. Laat dat nu een probleem zijn : de belastingsschuld is gemeenschappelijk en de erfenis is van haar alleen. Zus betaalt met haar geld een gemeenschappelijke schuld!!?? Misschien afspraak maken met de fuscus over haar deel in die schuld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2013 11:24

Neem eens contact met uw registratiekantoor. Vanaf nu kunnen individuele attesten worden afgeleverd. Het aandeel van de erfgenamen die geen schuld hebben kan worden uitbetaald.

Zie artt. 77 en 78 13 DECEMBER 2012. - Wet houdende fiscale en financiële bepalingen (1) Belgisch Staatsblad 20 december 2012.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”