opzegging huur

jarno
Topic Starter

opzegging huur

#1 , 17 jan 2013 07:44

wij gaan hier weg uit het appartement waar we nu wonen.
op het contract staat dat bij registratie ik een exemplaar moet krijgen.
ik heb dit niet ontvangen. wat nu?
ik weet niet of het dus geregistreerd staat of niet.

stel dat het nu wel zo is, wat moet ik dan betalen?
het is een contract van 9 jaar. en we wonen hier nu 2 jaar.

er staat iemand borg omdat ik dan alleenstaande was, intussen ben ik getrouwd. telt dat nog?
ik wil niet dat die persoon in de problemen komt maar heel het bedrag in geval van registratie kan ik niet in 1 keer betalen.
ik kan wel elke maand de huur blijven betalen tot de kosten betaald zijn
wat moet ik doen? om het allemaal netjes af te werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 jan 2013 08:08

Registratie kan u zelf nakijken bij plaatselijk registratiekantoor.

Indien geregistreerd, hangt uw schadevergoeding af van het einde van uw opzegtermijn (3 maanden). Valt dit in het 2e jaar, is de schadevergoeding gelijk aan 2 maanden huur, in het 3e jaar is dit nog maar 1 maand.

Borg blijft gelden, is een deel van het contract. Enkel als alle contractanten hiermee akkoord gaan, kan dit gewijzigd worden.

jarno
Topic Starter

#3 , 17 jan 2013 08:24

ik heb een nieuwe huurder die hier wilt komen wonen, vanaf 1 febr zijn we hier weg en kan die nieuwe huurder erin komen.
kan ik dat voorstellen aan de verhuurder waardoor wij hier zonder al te veel problemen en kosten weg kunnen.
het appartement is in zelfde staat als begin huurcontract
we wonen hier met 4 op een klein appartement en om de 14 dagen zijn we hier met 6, er zijn 2 slaapkamers en 1 woonruimte.

Reclame

Turaki

#4 , 17 jan 2013 09:34

U kan dit voorstellen, maar de verhuurder moet hier niet mee akkoord gaan.

Maar alles hangt natuurlijk af van de eventuele registratie. Als het contract niet geregistreerd is, kan u sowieso een opzeg van 14 dagen geven.

Vandebos

#5 , 17 jan 2013 10:39

Uit de sectie nuttige documenten:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

Meerbepaald punt 10:
10) U kan ook zelf van bij u thuis nakijken of het contract al dan niet werd geregistreerd. Hiertoe dient u te beschikken over een internetverbinding, een eid kaartlezer en de pincode van uw identiteitskaart.

Steek uw eidkaart in de lezer

Ga naar:

https://eservices.minfin.fgov.be/portal" onclick="window.open(this.href);return false; ... en/welcome

Klik op "Naar MyMinfin met authenticatie (en zie je persoonlijke fiscale gegevens)"
Klik op "Klik om u te authentificeren en in te loggen"

Aanvaard het gebruik van het certificaat en geef uw pincode in.

Klik op documenten. rechts zou een sectie moeten zijn met de naam "Onroerende voorheffing en huurcontracten" als hierin geen huurcontract staat is het niet geregistreerd.

Hier is wel enige voorzichtigheid geboden, sommige registratiekantoren hebben een achterstand bij registratie, voor contracten jonger dan 12 maanden zou ik steeds langsgaan bij het lokale registratiekantoor. dan heeft u absolute zekerheid en een attest om dit aan te tonen.

Terug naar “Huren”