Beste allemaal,
Ik wil kort schetsen waarom ik deze vraag, waarop ik maar geen duidelijk antwoord krijg, stel.
18 jaar geleden is mijn vader failliet gegaan, voornamelijk door wanbeheer met als gevolg een hele hoop schulden. Vooral bij banken en bij enkele leveranciers.
Wij, de 4 kinderen, hebben ons deel, waar we borg voor stonden, verder afgelost.
Natuurlijk bleef er nog een heel bedrag openstaan. Tot 5 jaar geleden er een regeling met de twee hoofdschuldeisers getroffen werd om hen te laten stoppen met terugbetalen. Mijn ouders waren toen al 70jaar.
Omdat het leven niet eindig is, en omdat we al genoeg geleden hebben onder de financiële problemen was ik van plan om persoonlijk de erfenis te weigeren.
De notaris waar ik bij langs geweest ben sprak echter over een formule van erven onder boedelbeschrijving.
het zou er op neer komen dat de notaris een waarde bepaalt van de inboedel en dat de schuldeisers, mochten die zich nog tegen ons richten, dan maximaal dat bedrag konden opeisen.
Het zou het voor ons gemakkelijker maken, temeer er enkele dingen van emotionele waarde in het appartement staan.
Mijn probleem dat ik heb met het weigeren van de erfenis is dat ik niet weet " of ik de erfenis stilzwijgend aanvaard " door als begunstigde aangeduid ben op zijn soort levens/overlijdensverzekering.
kent er iemand de JUISTE procedure voor het aanvragen van erven onder boedelbeschrijving, waar moet ik op letten?, waar moeten mijn zussen op letten, moet ik iets speciaals doen voor mijn kinderen?
Als ik de erfenis weiger, wat dan ? Ik sta als begunstigde van de levensverzekering; het is de bedoeling om de begrafeniskosten te kunnen betalen met dat bedrag. Is het aanvaarden van dat bedrag gelijkgesteld met het aanvaarden van de erfenis en dus ook nog alle schulden ( ik denk 75.000€ ).
Ik weet het niet meer en zou het willen weten zodat we er op een open manier met onze ouders over kunnen praten ( nu het nog gaat )