Verschoonbaarheid

FreelancerIT
Topic Starter

Verschoonbaarheid

#1 , 18 jan 2013 09:32

Door omstandigheden dien ik momenteel rekening te houden met een mogelijk faillissement.

Nu is mijn vraag, ik heb al veel gelezen & gehoord over verschoonbaarheid, maar wat houdt deze eigenlijk in, en belangrijker (gezien ik eigenlijk wil doorstarten zonder terug x aantal jaar te moeten gaan werken als bediende), hoe vraag je die aan?

Wanneer heb je er recht op?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 18 jan 2013 10:33

http://www.elfri.be/verschoonbaarheid-e ... illeerde-0" onclick="window.open(this.href);return false;

wordt normaal automatisch uitgesproken

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2013 10:49

Verschoonbaar heid word uitgesproken op de afsluitingszitting van het faillissement, dit moet je zelf niet aanvragen.

Wel kan je reeds na 6 maanden tijdens het faillissement loopt maar dan moet de rechter commisaris daar zijn zegen over geven en de praktijk leert dat dit niet de beste oplossing is.

Als alles normaal is word dit uitgesproken, maar als er strafbare feiten bij zijn kan je de verschoonbaarheid volledig vergeten.

En 12 maanden na je verschoonbaarheid ben je van de zwarte lijst.
Normaal duurt een faillissement 1 jaar, bij u is het persoonlijk faillissement en dit kan iets langer duren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 18 jan 2013 10:53

Kan je die periode overbruggen met uitkeringen, of ...?

denlowie

#5 , 18 jan 2013 11:04

Kan je die periode overbruggen met uitkeringen, of ...?
Wanneer je in orde bent met je laatste kwartal bijdrage RSZ dan krijg je maandelijks een vergoeding van de faillissements verzekering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#6 , 18 jan 2013 11:10

Dus voor het faillissement het laatste kwartaal van je RSZ betalen, en dan krijg je een uitkering, of je verdere achterstanden hebt of niet?

En werkloosheids? Daar krijg je toch ook nog recht op? Of vergis ik me?

Franciscus

#7 , 18 jan 2013 12:31

Bent u ook werknemer?
of recentelijk werknemer geweest?
Hebt u voldoende dagen als werknemer in de periode voor uw zelfstandigheid?

FreelancerIT
Topic Starter

#8 , 18 jan 2013 12:33

Ik had voor mijn zelfstandigheid recht op een uitkering (ik genoot er op dat moment ook nog van)
Ik ben sinds 08/2009 zelfstandige.

Volgens mijn vorige boekhouder zou ik nu te laat zijn daarvoor, volgens mijn huidige niet...

Terug naar “Handelspraktijken”