Iemand kopieert mijn status (Facebook)

FreelancerIT

Re: Iemand kopieert mijn status (Facebook)

#16 , 18 jan 2013 13:28

Het is technisch perfect mogelijk om met een aantal heuristieke algorythmes het gebruiken van aliassen erg in te perken. Zo is de kans dat ge effectief rogue1986 heet bijvoorbeeld erg klein...
Uw vergelijking met verkeersoftredingen gaat dus niet volledig op.

Dit gezegd zijnde, you do have a point. Ik stel me dan alleen de vraag wat het uithaalt om dat soort regels aan te halen. Ze worden openlijk met de voeten getreden, ik heb nog nooit iemand weten buitengegooid worden bij Facebook vanwege zo'n inbraak...

Bovendien stel ik mij ook de vraag of Facebook dit soort zaken effectief kan afdwingen. Een willekeurige burger mag ook niet van u eisen dat ge uw identiteitskaart geeft (dacht ik toch)... waarom zou Facebook wel het recht hebben om dergerlijke gegevens te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#17 , 18 jan 2013 13:32

Het type van gegevens wat op Facebook bewaard wordt is toch van een ander kaliber lijkt me zo....

Ik blijf het draconisch vinden... ik post wel foto's en dergerlijke online, maar pas wel op wat ik juist online zet. Zo ga ik nooit online zetten dat ik mijn huidige werkgever een ontzettende klojo vindt...

Ik herhaal: mits het respecteren van goede instellingen, en een rationeel gebruik van het medium doe je er niets verkeerds mee....

Het gros van de problemen met Facebook (en aanverwante social media) is dat veel mensen het inet onterecht als hun speeltuin beschouwen, en wel vergeten dat er achter elk toetsenbord een mens van vlees & bloed zit...

FreelancerIT

#18 , 18 jan 2013 13:36

Uiteraard, maar het is wel iets te makkelijk om de verantwoordelijkheid altijd volledig in één kamp te leggen.

Mensen doen wellicht het best ook hun voordeur vast als ze niet thuis zijn, maar dat wil niet zeggen dat je hun huis zomaar mag leegroven als ze dat niet doen.
Mee akkoord... Maar verkeerde Facebookinstelllingen kunnen ook op perfect legale manieren tegen u gebruikt worden...

Nu, ik ben informaticus, dus ik bezie die dingen mss. wat te zwart/wit

Reclame

FreelancerIT

#19 , 18 jan 2013 13:37

We wijken wel serieus af. :-s

Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp. Heeft TS een punt? Kan ze zich daarop inroepen, om bijv., de account van ex-vriend X te laten opheffen?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jan 2013 14:41

Het type van gegevens wat op Facebook bewaard wordt is toch van een ander kaliber lijkt me zo....
Het type gegevens dat op facebook te grabbel gegooid wordt, is in sommige gevallen veel "gevaarlijker" dan enkel je naam en adresgegevens: Er zijn mensen die een vakantiefoto posten vanuit Cyprus met de melding: "Jammer dat het volgende week al afgelopen is". En dan zijn ze verbaasd dat net die week hun huis leeggeroofd wordt. Tja, zat er toch wel één "vriend" met oneerlijke bedoelingen tussen die 1500 facebookvrienden, zeker? Pech!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT

#21 , 18 jan 2013 14:55

Het type gegevens dat op facebook te grabbel gegooid wordt, is in sommige gevallen veel "gevaarlijker" dan enkel je naam en adresgegevens: Er zijn mensen die een vakantiefoto posten vanuit Cyprus met de melding: "Jammer dat het volgende week al afgelopen is". En dan zijn ze verbaasd dat net die week hun huis leeggeroofd wordt. Tja, zat er toch wel één "vriend" met oneerlijke bedoelingen tussen die 1500 facebookvrienden, zeker? Pech!
U vergeet wel dat dit vereist dat de dieven in kwestie de posters ook weten wonen... verre van vanzelfsprekend. Wat dan weer wijst op medewerking van iemand die die mensen ook irl kent.
Of die facebook foto dan nog veel aarde aan de dijk brengt...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 jan 2013 15:11

U vergeet wel dat dit vereist dat de dieven in kwestie de posters ook weten wonen... verre van vanzelfsprekend.
Iemand die foto's van zijn vakantie op facebook zet, heeft ongetwijfeld ook op facebook zijn woonplaats al vernoemd, of op het moment van zijn laatste verhuis zowel de oude als nieuwe straat vermeld, als ze al hun GPS coördinaten eens niet gepost hebben.

Geloof me, al die afzonderlijke, schijnbaar onschuldige berichtjes samen, geven mensen met slechte bedoelingen zo'n schat aan informatie, dat je niet moet verwonderd zijn dat daar misbruik van gemaakt wordt.

Maar we wijken inderdaad af: neen, de topic starter kan dus weinig beginnen tegen het feit dat iets wat hij op facebook zet, verder gecommuniceerd wordt naar andere mensen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”