eigen auto verhuren ed aan je eenmanszaak

sparkling
Topic Starter

eigen auto verhuren ed aan je eenmanszaak

#1 , 20 jan 2013 08:52

Beste,

Even vlug schetsen.

Ga een zelfstandige zaak opzetten in bijberoep. In hoofdberoep ga ik me deeltijds zetten zodanig dat ik 1200euro per maand netto overhou.

De geschatte omzet komt voort uit diensten (ik moet dus niets aankopen-het materiaal dat ik nodig heb is reeds in mijn bezit)
Ik mik erop een gemiddeld maandbedrag op te halen van 2000euro dat de klanten aan mij gaan betalen voor mijn diensten.

Kosten :

1/
Het bureau dat ik nodig heb bevindt zich in mijn huis. Dit is een open ruimte van 60m2...hoeveel meter kan ik daarvoor inbrengen als homeoffice (ik heb 20m2 nodig) en hoeveel zou ik als bedrijf aan mezelf als particulier moeten betalen voor dergelijke oppervlakte?

2/
Ik heb een eigen auto...kan ik deze als particulier verhuren aan mijn zaak? Zoja hoeveel huur moet de zaak dan aan mezelf als particlier betalen?

3/
Wat met elektriciteit/gas? (als particulier betaal ik 120 euro per maand)

Nu vraag ik me af hoe ik dit allemaal zo optimaal kan regelen?
Hoeveel hou ik werkelijk over van die 2000euro?

Ik zat te denken aan :

2000euro inkomsten
-300euro wagen
-300euro huur bureau
-60euro gas/elek
-------------------
1340 euro overhouden *0,42% belastingen etc...562euro netto over? Correct of zie ik het fout?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 20 jan 2013 10:19

Als je je auto/buro, ... verhuurd aan je op te richten vennootschap zijn dat wel inkomsten voor je persoonlijk.
Opletten daarmee. Ik denk dat je het wat te gemakkelijk ziet.
Een zaak oprichten kost geld, boekhouding bijhouden ook, En dan de vaste kosten, Neerleging balans, stad of gemeente taksen, ...
En vergeet de BTW administratie niet. 2000 euro is dat incl of excl BTW?

IK hoop voor U dat het lukt, maar de meeste houden het na een jaartje soms al voor bekeken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2013 13:27

U kan uw auto als onkosten (kilometervergoeding) inbrengen.
U zal wel een kilometerregister dienen te gebruiken.
Dus per dag km-stand uur begin rit naar einde rit km-stand.uur
enz

Belastingen hebben dat bij ons toch aanvaard.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2013 14:25

Wat je aftrek en die je betaald aan je eigen is een nul operatie, vergeet nooit het belangrijkste je rsz was vorig jaar 22% van je brutto inkomen, als je begint kan het minder zijn maar na 3 jaar krijg je herziening en betaal je bij van de vorige 3 jaar en dit kan flik oplopen.

Het is niet zo simpel of je het voorstelt, ken je er niks van ga eens naar een bekwame boekhouder.
En laat je niet afwimpelen met dat je de eerste drie jaar minder betaalt maar dit is niet waar, dit zijn voorlopige bijdragen.

Ook eens nadenken wat je aanslag voet van je BTW gaat zijn.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freelance

#5 , 20 jan 2013 14:43

Als je je auto/buro, ... verhuurd aan je op te richten vennootschap zijn dat wel inkomsten voor je persoonlijk.
.
Een zelfstandige onderneming op naam ( dus geen vennootschap ) kan alle beroepsonkosten in geven .
Dus , kantoorkosten , verwarming , vervoerskosten enz...uiteraard aan een bepaald percentage , indien alles ook gebruikt wordt als privé .
Dit is echter iets met veel valstrikken , en kan beter gedaan worden door een boekhouder .

Kilometer register wordt uiteraard aanvaardt door belastingen ( of BTW ) maar niet verplicht . In praktijk wordt dit forfaitair vastgelegd . ( moet dan natuurlijk aanvaardt worden , en juist daarom is een boekhouder noodzakelijk ) .

kijk hier al eens :
http://economie.fgov.be/nl/binaries/Zic ... -76463.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

sparkling
Topic Starter

#6 , 20 jan 2013 17:05

Dat is excl btw.

Als je dan 2000euro elke maand binnenhaalt schiet er dan op het einde niet ongeveer 600euro over dat je echt hebt verdient?

sparkling
Topic Starter

#7 , 21 jan 2013 10:12

Iemand een idee?

Als ik die 600euro bij mijn 1200euro netto uit hoofdberoep tel kom ik uit op 1800euro netto + bedrijfswagen van mijn eigen bedrijf...

Rene

#8 , 21 jan 2013 11:37

Je vergeet -300euro wagen +-300euro huur bureau + 60euro gas/elek als inkomsten mee te rekenen. + btw

Dus 600+1200+300+300+60 = 2460 euro.

Je mag afschrijvingen doen op de geïnvesteerde goederen vb computer aankoop € 900 en af te schrijven op 3 jaar zijnde 3x €300
dus 2460 - 300 euro (moest je een computer aangekocht hebben)

Een goede raad: bevraag je eerst goed voor je start.

dako

#9 , 22 jan 2013 16:06

Je ziet het allemaal wat simpel volgens mij.

Die 2000is je omzet. Hier trek je al je kosten van af. Hoeveel dat exact kunnen wij van hier moeilijk bepalen. Wat wel al niet al lukken is je wagen+zelf zeggen dat je enkel bureau thuis nodig hebt. Geen probleem als je steeds van thuis werkt, maar dan zal je ook vb max 10% van je autokosten kunnen toerekenen op je bijberoep. Moet je telkens voor je bijberoep 100km rijden kan je al een stuk hoger % verantwoorden. Verder kosten: boekhouder, bureaumateriaal, % van de kosten verwarming/electriciteit/...

Bepaal eerst deze kosten, trek die van je 2000€ omzet af. Stel dat je nog 1000€ over hebt, dan moet je hierop ook nog belastingen en sociale bijdragen betalen. Sociale bijdragen kan je berekenen via de schalen. Voor de belastingen zal dit bij je gewone inkomen geteld worden en dus belast worden aan de hogere schijven...

Ga met je "plan" eerst eens langs bij een boekhouder, eerste gesprek is vaak gratis, je zal al veel wijzer worden, onmiddellijk weten of het realistisch is wat je wil, en je zal hem, aan je vragen te merken, toch nodig hebben voor je wettelijke zaken.

freelance

#10 , 22 jan 2013 18:52

zie ook :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... +bijberoep" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Handelspraktijken”