Huurinkomsten en hypotheek bij verdeling vereffening

alicem
Topic Starter

Huurinkomsten en hypotheek bij verdeling vereffening

#1 , 25 jan 2013 06:14

Voor ons huwelijk had mijn man een huis in eigendom. Op het moment dat we zijn gaan samenwonen heeft hij dat verhuurd en het is verhuurd tot nu. De huurinkomsten betaalden maandelijks de hypotheek en is nu bijna afbetaald.
Volgens mijn advocaat zou ik toch recht op de helft van de oorronkelijke waarde van het huis (eigenlijk van de openstaande schuld op moment van huwelijk, wat bijna hetzelfde is), omdat de kapitaalsaflossingen gebeurden met de huurinkomsten, wat gemeenschappelijke inkomsten zijn.
Ik had hier niet op gerekend, maar dit is een goeie meevaller. Hij is hier natuurlijk zeer boos over.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 25 jan 2013 09:51

Juridisch is dit, volgens mij, voor tegenspraak vatbaar.

Enerzijds leert het wetboek ons dat: de vruchten van persoonlijk vermogen aan de huwelijksgemeenschap toekomen.
Anderzijds volgt uw advocaat deze wet wel zeer letterlijk.
Wanneer uw man voor het huwelijk een lening aanging voor een tweede woning, dan
reduceerde hij hiermede zijn persoonlijk vermogen.
Het terugbetalen van deze lening (lees: dit persoonlijk vermogen) dient aldus van de vruchten (lees huuropbrengsten) van zijn eerste woning te worden verminderd.
De gemeenschap zou, in deze redenering dus enkel recht hebben op de huuropbrengsten - de terugbetalingen.
Maar uiteraard heeft de gemeenschap reeds jarenlang de vruchten van dit persoonlijk vermogen gehad, met name door gratis te kunnen wonen...

Maar ssssssssssst zolang alle partijen uw advocaat gelijk geven, kan u er maar goed mee zijn.
Handige documenten voor Personenrecht

laura2010

#3 , 25 jan 2013 21:18

Mijn raadsman heeft mij hetzelfde 'wijsgemaakt' alicem.
Die huurinkomsten zijn gemeenschappelijk,afbetaald kapitaal dient uw ex u terug te betalen want deze werd afgelost met gem gelden. Ook voor grondbelastingen, ev betaalde eigenaarskosten in medeeigendom enz dienen verrekend te worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”