Uitkering FOD na persioen

BJazz
Topic Starter

Uitkering FOD na persioen

#1 , 24 jan 2013 20:55

Hallo beste mensen;

Ik ben sinds mijn 21ste bijna blind.
Ik word binnen 18 maanden 65 jaar en ga zoals men dat zegt, op pensioen.
Nu momenteel leef ik met 2 uitkeringen 1 van de: Voorzorg (ziekenfonds) en 1 van het FOD sociale zekerheid (invaliditeits-uitkering)
De mutualiteits-uitkering, dat wordt vervangen door de pensioenuitkering.
Wel blijft er een grijze zone, namelijk: mijn invaliditeitsuitkering van het FOD
Ik hoor langs meerder kanten dat deze dan ook wegvalt, wat een drama zou zijn.
Anderen beweren dan weer, dat deze blijvend is tot mijn dood, vermits blijvend invalide.
Het betreft dus enkel de maandelijks uitkering van het: FOD sociale zekerheid
Misschien kan iemand met kennis mij bevestigen dat deze uitkering blijft, ook ""na" mijn pensioen. :)
Om als blinde zoiets op te zoeken is niet zo eenvoudig, vandaar deze inschrijving en vraag naar u toe.

Alvast bedankt en vr groet
Bjazz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jan 2013 11:21

“Art.2.§ 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde of minder van wat een gezonde persoon door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen. De algemene arbeidsmarkt omvat niet de beschutte tewerkstelling. § 2. De integratietegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie een gebrek aan of een vermindering van zelfredzaamheid is vastgesteld. § 3. De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 65 jaar oud is en van wie een gebrek aan of een vermindering van zelfredzaamheid is vastgesteld. De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden wordt niet toegekend aan de persoon met een handicap die een inkomensvervangende of een integratietegemoetkoming geniet.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap)

“Art.5.Het recht op een inkomensvervangende tegemoetkoming of een integratietegemoetkoming blijft bestaan na de leeftijd van 65 jaar voor zover het zonder onderbreking betaalbaar blijft.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

‘mijn invaliditeitsuitkering van het FOD Ik hoor langs meerder kanten dat deze dan ook wegvalt’

Indien wat u ‘invaliditeitsuitkering’ noemt een inkomensvervangende tegemoetkoming of een integratietegemoetkoming zou zijn dan valt ze onder toepassing van voornoemd art.5.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

krisje1973

#3 , 26 jan 2013 13:25

Ik vermoed dat TS nu een invaliditeit krijgt via het ziekenfonds en een bijpassing nav zijn beperking door de FOD sociale zekerheid.
Dit zal de integratie tegemoetkoming zijn omdat TS anders onder het gemiddelde valt.

Dit blijft behouden als de leeftijd van pensioen bereikt is.

Reclame

BJazz
Topic Starter

#4 , 27 jan 2013 23:04

Bedankt voor de interesse & reactie: J.demoor en Krisje1973

Die aanvullende uitkering van het FOD, trek ik al blijvend sinds mijn 21 jaar.
Zelfs toen ik af en toe kon werken, bleef deze doorgaan alhoewel alles netjes werd doorgegeven aan het FOD.
Het is inderdaad een aanvulling voor mensen met een zware handicap.
Dus mag ik op mijn twee oortjes slapen, vermoed ik? :)

Nogmaals bedankt voor de hulp
BJazz

Terug naar “Pensioenen”