Beste,
Casus:
"Schoon"moeder (gescheiden) zal bouwgrond schenken aan haar 2 kinderen (50/50). Uiteindelijke doel is dat ik en vriendin (dochter 1) zullen bouwen op dit stuk grond. Vriendin en ik zijn niet gehuwd, nog wettelijk samenwonend.
- Op welke manier kan deze schenking het beste geregeld worden? (zo "kosteloos" mogelijk)
- Op welke manier kan het beste de zus (dochter 2) uitbetaald worden door ons aangezien wij de volledige bouwgrond willen bezitten.
- Grond is geschat aan bepaald bedrag, kan dochter 2 uitbetaald worden aan lager bedrag dan geschatte waarde (50%)
- Op welke manier kan ik medeeigenaar worden zodat ik nooit voor verassingen zal komen te staan. Ik zou graag voor een bepaald % (25% of >) eigenaar zijn van deze grond; hoe wordt dit het beste geregeld?
- kan het helpen dat 'schoonmoeder' een bepaald percent aan mij schenkt, waarna ik samen met vriendin (dochter 1) de andere dochter uitbetaal?
- Moeten we huwen of kan het ook anders geregeld worden?
- Heeft deze schenking gevolgen op langere termijn (bv als wij komen te sterven, en onze toekomstige kinderen er nog zijn)
- Wat als mijn vriendin komt te overlijden voor de 'schoon'moeder?
Graag tips en advies als ik zaken vergeet! Alvast bedankt