Huis verkocht begin 2010, nu nieuw huis kopen

Caitlin1
Topic Starter

Huis verkocht begin 2010, nu nieuw huis kopen

#1 , 24 jan 2013 06:35

Hoi,

Kort en goed, de titel zegt het eigenlijk al.
Ik heb (in een vorige relatie) een huis gehad en verkocht begin 2010, nu sta ik op het punt om samen met mijn nieuwe partner een huis te kopen.
Kan ik nog iets van de registratierechten meenemen of is het daar te laat voor? Ik las ergens binnen 2 jaar, maar is dat dan in het tweede jaar? En gaat het om compromis of akte? Zou het een oplossing zijn als we de compromis nog op 31/12 tekenen ofzo?
Of nog andere voordelen/zaken om mee rekening te houden?

Groetjes,
Caitlin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Caitlin1
Topic Starter

#2 , 24 jan 2013 12:01

Bijkomend detail : ik ben al meer dan een jaar gedomicilieerd in het huis dat we zouden kopen, we wonen hier al van 2011 en hebben het tot nu toe gehuurd. Het plan om te kopen was er wel al langer maar 't moest eerst nog praktisch (lees: financieel) haalbaar zijn ook.

wanton

#3 , 24 jan 2013 17:27

Waarop baseer jij je om te zeggen dat er geen meeneembaarheid van registratierechten is. Dat is enkel als die u zijn terugbetaald. Informeer op voorhand bij de notaris die uw huis verkocht heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 25 jan 2013 11:02

“Art.61/3.In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de AANKOOP van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de NIEUWE AANKOOP, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven :...”(30 november 1939).

‘Ik heb (in een vorige relatie) een huis gehad en VERKOCHT begin 2010’

U kan de registratierechten die uw KOPER betaalt heeft niet ‘meenemen’ naar UW latere koop.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Xastheron

#5 , 25 jan 2013 14:39

Losstaand van de meeneembaarheid: het compromis bepaalt niet wanneer/hoeveel registratierechten u dient te betalen, dit wordt betaald (is verschuldigd) 4 maand na het compromis of wanneer de akte getekend wordt. Dus "moest" het interessant zijn om de akte (en niet het compromis) op 31/12 te tekenen, dan bent u daar op datum van uw eerste post 25 dagen te laat mee.
Antedateren van de akte? Zou ik zelf niet durven vragen aan de notaris. Indien wel, hoop ik ten zeerste dat de man automatisch "nee" zegt, anders zou ik me niet goed voelen bij dergelijke notaris.

wanton

#6 , 25 jan 2013 19:14

“ U kan de registratierechten die uw KOPER betaalt heeft niet ‘meenemen’ naar UW latere koop.

Inderdaad. Dit klopt.
Mijn reactie was gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. Maar die was toch iets anders dan deze in topic.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ingrid BOSH

#7 , 27 jan 2013 18:44

De termijn die u hebt om van de meeneembaarheid van de registratierechten te kunnen genieten is 2 jaar wanneer uw nieuwe aankoop een huis is en 5 jaar wanneer uw nieuwe aankoop een bouwgrond is. U moet de bouwgrond dan wel effectief gebruiken om er een woning op te bouwen...

Terug naar “Kopen”