Hangt er van af. Je bent vrijgesteld van Belgische belastingen, op het deel dat je in het buitenland (buiten de EU) hebt verdiend, als:
1. Je meer dan 186 kalenderdagen per jaar buiten België bent geweest (stempels in paspoort goed bijhouden, alsook vliegtickets. Zelfs restaurantbonnetjes tellen)
2. Er is een dubbelbelastingsverdrag tussen België en het land waar uw werkt
3. U betaalt belastingen in het land waar u werkt.
Als aan al deze eisen vervuld is, betaalt u geen Belgische belastingen.
Ok, in Nederland kan je dit bondig terugvinden.
Belastingverdragen en 183-dagenregeling
Lees voor
In de meeste belastingverdragen is bepaald dat het werkland van de werknemer het recht heeft belasting te heffen over het loon dat de werknemer daar verdient. Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:
De werknemer verblijft binnen een bepaalde periode niet langer dan 183 dagen in het werkland. Binnen welke periode de 183 dagen moeten vallen, verschilt per verdragsland. Zie hiervoor de Tabel 183-dagenregeling. Voor het tellen van de dagen voor de 183-dagenregeling gaat u uit van de verblijfsdagen: alle dagen waarop de werknemer in de werkstaat was. Ook dagen waarop de werknemer niet werkte, bijvoorbeeld weekenden of vakantiedagen, telt u dus mee. Een dagdeel telt als een volledige dag.
De werkgever die het loon betaalt, is niet gevestigd in het werkland en het loon wordt ook niet betaald door of namens een werkgever in het werkland, de zogenoemde materiële werkgever (lees meer hierover bij Personeel uitlenen, uitzenden of detacheren).
Het loon komt niet ten laste van de winst van een vaste inrichting van de werkgever in het werkland, bijvoorbeeld een filiaal, of van een vast middelpunt van de werkgever in het werkland, bijvoorbeeld een verkooppunt van een fabrikant.
Deze 3 voorwaarden staan samen bekend als de 183-dagenregeling. Degene die deze regeling wil gebruiken – dit kan de werkgever, de werknemer of de Belastingdienst zijn – moet bewijzen dat er aan alle 3 de voorwaarden is voldaan. Wordt aan 1 van de voorwaarden niet voldaan, dan heeft het werkland het recht belasting te heffen.
Wanneer geldt de 183-dagenregeling niet?
De 183-dagenregeling geldt meestal niet voor bestuurders en commissarissen van vennootschappen, beroepssporters, artiesten, hoogleraren, docenten en ambtenaren (lees meer hierover bij Bijzondere situaties).
Het is wel enigszins anders dan wat je hier vermeldt omdat er in België een 'progressievoorbehoud' geldt (in de situatie van een belgisch rijksinwoner die buiten België werkt).
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... a1f6baf85b" onclick="window.open(this.href);return false;
Een belg die in Nederland over een woning beschikt doch in België werkt die gaat in België over dat inkomen belasting moeten betalen.
Die belg heeft echter een Belgische eID gekregen mét Belgisch nationaal nummer (NN).
Die heeft Nederland als woonstland (heeft geen enkel adres in België).
De vraag is dan ook welke gevolgen het bezitten van deze Belgische identiteitskaart + belgisch nationaal nummer dan wel kan hebben.
Een identiteitskaart is toch in principe voor
rijksinwoners?
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
1° Rijksinwoners
Onder rijksinwoners worden verstaan:
(...)
De vestiging van de woonplaats of van de zetel van het fortuin in België wordt naar de omstandigheden beoordeeld. Evenwel worden, behoudens tegenbewijs, geacht hun woonplaats of de zetel van hun fortuin in België te hebben gevestigd de natuurlijke personen die in het Rijksregister van de natuurlijke personen zijn ingeschreven.
Een belgische eID met belgisch rijksregisternummer + NN betekenen toch een dergelijke inschrijving?
En dan worden ALLE inkomsten ineens in België belastbaar! Rente op spaarrekeningen uit Nederland voor een Nederlands inwoner in deze situatie betekent een belasting van 15% (25% vanaf dit jaar allicht).
Er zijn een serie ongeweten gevolgen door deze afgeleverde eID waar een massa mensen geen weet van hebben en die riskeren allen voor de voorbij jaren een belastingcontrole te krijgen die voor een serie bijkomende te betalen Belgische belastingen zou zorgen, louter en alleen omdat ze een eID+NN hebben. Ook de inkomsten die ze in hun woonstland genoten hebben (bijvoorbeeld Nederland) gaan hier mee opgenomen worden (progressievoorbehoud) en de taxatie op de effectieve belgische inkomsten wordt een pak hoger. Hun woning in hun woonsland (=Nederland en andere) wordt hier belast op het huurinkomen. De afrekening riskeert enorm te worden.
Het te bekrompen omschrijven van dit begrip rijksinwoner lijkt mij te zorgen voor deze problemen:
10. Bij de beoordeling van de hoedanigheid van de belanghebbenden (rijksinwoners of niet-rijksinwoners) moet worden gesteund :
in de eerste plaats op hun eventuele inschrijving in het Rijksregister van de natuurlijke personen (art. 2, § 1, 1°, tweede lid);
en, indien zij niet (meer) in het Rijksregister ingeschreven zijn, op de algemene beginselen inzake de vaststelling van de hoedanigheid van rijksinwoner of niet-rijksinwoner (gebaseerd op de plaats waar zij hun belastingwoonplaats of de zetel van hun fortuin gevestigd hebben).
Riskeren dergelijke personen met deze Belgische eID + NN dan wel degelijk niet behandeld te worden (ook fiscaal) zoals alle rijksinwoners die op hun wereldinkomen belast worden? Het is immers pas op het ogenblik dat ze geen belgisch NN (=inschrijving in het rijksregister?) meer hebben dat er gekeken wordt naar hun effectieve woonplaats!
Daarnaast hebben we sinds een paar jaar gewijzigde regels inzake sociale zekerheid en daar stel ik mij de vraag of die in dit geval niet voor problemen kunnen zorgen?
In principe geldt:
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=nl&catId=851" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)