opzeg huurcontract

USA
Topic Starter

opzeg huurcontract

#1 , 23 okt 2007 10:59

Hierbij mijn situatie: ik huur sinds 1/4/2006 een appartement met een contract van 9 jaar, door de hoge kosten van verwarming wens ik hier vroeger uit te gaan. Dus wat moet ik doen om "maar" 1 maand boete te moeten betalen? Als ik in december opzegbrief stuur, loopt mijn contract dan af op 31/3/2008? Of moet ik wachten tot 1/4/2008 om mijn contract op te zeggen?

alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 okt 2007 12:25

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar....“(Woninghuurwet 20 februari 1991 en art.73 Wet 27 december 2006).

Om "maar" 1 maand boete te moeten betalen dient de huurovereenkomst een einde neemt GEDURENDE...het derde jaar.

Het tweede jaar eindigt op 1/4/2006 + 2 jaar = 31/03/2008.Beëindigen GEDURENDE het derde jaar kan dus ten vroegste tegen 30 april 2008.U dient daartoe dus op te zeggen vóór 01/02/2008.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Jorre

#3 , 09 nov 2007 21:53

Wat als de huurder er reeds woont sedert 19/05/2001, en wenst op te zeggen tegen 01/02/2008:

- huurcontract van negen jaar
- boete van drie maand bij vroegtijdig beeindigen
- rest termijn betalen

"In geval van verbreking van de huurovereenkomst door de huurder of van wijziging van de identiteit van de huurder, zal deze al de onkosten, lasten en kosten moeten dragen welke hieruit ontstaan of zullen ontstaan, en daarenboven drie maanden huur moeten betalen ten titel van strafbepaling, en daarbij de huurgelden van de lopende termijn."

Lees ik dit goed dat de huurder naast de drie maanden huur (boete) nog huur moet betalen tot 2010?

Reclame

Terug naar “Huren”