scheiding van goederen

machu
Topic Starter

scheiding van goederen

#1 , 08 feb 2013 14:07

Hoi,

Mijn vader heeft 3 maanden geleden zelfmoord gepleegd. Mijn ouders waren getrouwd met zuivere scheiding van goederen. Zijn de erfgenamen in dit geval mijn moeder, mijn zus en ik of alleen mijn minderjarige zus en ik?
Ik ben al een paar keer bij de notaris geweest, maar het staat mij niet aan wat hij zegt. wat de onroerende goederen betreft, erft mijn moeder het vruchtgebruik en mijn zus en ik de blote eigendom. Als we het huis verkopen, gaat 60% van de opbrengst naar mijn moeder en naar mijn zus en mij elk 20%. En bij de verdeling van de gelden zou er nu ook 60% naar mijn moeder gaan (berekend volgens leeftijd) en elk 20% voor mijn zus en mij. Hoe kan dit? Mijn ouders hadden eeen contract van scheiding van goederen en TOCH erft mijn moeder geld. Hoe kan dit? Is dit wel juist? Wat kan ik ondernemen om hier tegenin te gaan? Mijn ouders hadden een zeer slechte relatie en mijn vader zou zich omkeren uit zijn graf moest hij dit weten. Kan ik hier iets tegen beginnen (mits juridische stappen)? Mijn moeder heeft mijn vader meermaals bedrogen en ze is ook niet in staat om zoveel geld te beheren. Ik ben bang dat er uiteindelijk niets meer overschiet voor mijn zus en mij als zij uiteindelijk sterft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 feb 2013 15:42

Of de voorgestelde verdeling correct is ( 60-20-20) , durf ik niet bevestigen. Maar het principe is wel juist. Ik veronderstel dat het huis van beiden is. De kinderen erven vaders deel , nl. ieder kind heeft 1/4 van het huis in blote eigendom. Moeder behoudt haar helft en verkrijgt het levenslange vruchtgebruik op vaders helft. Indien het huis effectief verkocht wordt , dient dat vruchtgebruik van moeder door de kinderen vergoed te worden. Hierdoor verkrijgt moeder nog een flinke hap uit de helft van de kinderen. Daar tegen procederen heeft geen zin. De slechts relatie tussen beiden speelt geen rol. Het enige dat je kan bekomen is een andere verdeling. Die is zoals gezegd afhankelijk van de leeftijd van moeder. Hoe oud is zij?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

machu
Topic Starter

#3 , 08 feb 2013 16:48

Mama is 52 e het huis is van mijn vader alleen, niet van haar...

Reclame

wanton

#4 , 09 feb 2013 13:27

Beste ,

een vrouw van 52 jaar heeft momenteel nog een levensverwachting van 37.5 jaar. De som die jullie haar dienen te vergoeden voor het vruchtgebruik om gedurende die periode een gelijkaardige opbrengst te geven ligt idd tussen 57 en 63 % , al naargelang het beoogde resultaat. Dit is niet te nemen of te laten. Maar als de notaris 60 % voorstelt is dit zeer realistisch. Als jullie zouden procederen , zou het best kunnen dat het minder gaat worden voor jullie en dat het zelfs geen 20 % wordt voor de kinderen. Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#5 , 09 feb 2013 13:59

Ook niet vergeten dat indien je moeder in het huis wil blijven wonen, je als erfgenamen niet kan eisen dat het huis verkocht wordt.

Ik neem aan dat dit ook kan gelden voor de roerende goederen? In dat geval zou het geld worden vastgezet en krijgt moeder enkel de interesten, terwijl het geld blijft staan.

In die gevallen hoef je natuurlijk geen 60% te laten vallen.

Als men de verdeling dan doet als de moeder ouder is, dan is het ook geen 60% meer.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”