chantage/dreigement

1977wvdw
Topic Starter

chantage/dreigement

#1 , 11 feb 2013 13:43

Mag een particulier dreigen of een aannemer chanteren om negatieve reclame te maken op internet via foto's, nadat alle werken zijn uitgevoerd, de facturen zijn betaald, maar er nog een probleempje achteraf was bovengekomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 11 feb 2013 16:22

iedereen mag zijn mening uiten.

iedereen die zich benadeeld voelt of daardoor schade oploopt kan hiervoor de gepaste maatregelen nemen.

ganapathi tantre

#3 , 11 feb 2013 18:13

chanteren mag altijd. Maar je moet niet verwondert zijn als ze je nadien zelf pakken.
Maar als er toch een probleem is tja ..................
Maar ik vermoed dat we net zoals in vele van deze topics terug gaan verzanden in het "wie heeft gelijk" gebeuren en nutteloos eindeloos op elkaars kap gaan zitten

Dus let maar op met wat je doet, zegt en vooral schrijft want op het net blijft het plakken. En dan bedoel ik niet vliesnet
Trouwens als je alle facturen eerst betaald en dan klaagt dan hebt je de verkeerde manier van afhandelen gevolgt. Normaal
gezien kijk je eerst alles na met de aannemer en of architect. Vooraf volg je de door jou uitbesteede werken op of laat je die opvolgen
Pas daarna ga je betalen als alles in orde is.
Wat je nu doet is samen te vatten in één spreuk: vijgen na pasen.
Want als je nu alles zomaar etaleert en je de aannemer geen kans geeft te herstellen zou een wraakactie wel eens een zeer wrange nasmaak kunnen krijgen.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2013 09:57

Mag een particulier dreigen of een aannemer chanteren om negatieve reclame te maken op internet via foto's, nadat alle werken zijn uitgevoerd, de facturen zijn betaald, maar er nog een probleempje achteraf was bovengekomen?
Chantage is strafbaar.

Als u foto's van werken post en er de aannemer bij vermeld, en wat u post is de waarheid, is dit niet strafbaar. Vanaf het moment dat u "dreigt" om dit te doen in ruil voor een compensatie, bent u aan het chanteren, en dus strafbaar. Dus het "dreigen" om dit te doen, is strafbaar, het effectief doen, niet (als het de waarheid is, uiteraard! Als de foto's bedrieglijk zijn, kan u laster en eerroof aangewreven worden.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”