erfenis voor schoonzoon?

mamavanKoen
Topic Starter

erfenis voor schoonzoon?

#1 , 27 okt 2007 14:00

Hallo,
Ik ken absoluut niks van erfrecht vandaar mijn vraag...
Heeft mijn schoonboer, bij het overlijden van mijn ouders, recht op het deel van mijn overleden zus?
Ik hoorde ook dat het voor ouders momenteel onmogelijk is om kinderen te onterven.Klopt dit??

Bij voorbaat dank aan diegene die de moeite nemen te antwoorden

mamavanKoen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 okt 2007 18:13

Beste ,

uw schoonbroer erft , binnen het wettelijk systeem , niet van uw ouders. Hij komt niet in de plaats van zijn overleden echtgenote , uw zus.
Indien uw zus kinderen heeft , erven die allen samen hetgeen uw zus zou erven , dat is de wettelijke 'plaatsvervulling'.
Een schoonzoon of -dochter komt niet tussen in een erfenis : voor de wet zijn en blijven zij vreemden. Wat iemand wel kan doen , is in een testament een beperkt deel voorbehouden aan de schoonkinderen. Maar het tarief aan successierechten is zeer hoog. Bovendien kan dit maar toegepast worden voor het beschikbaar deel , nadat de kinderen (of hun plaatsvervangers=kleinkinderen) hun rechtmatig voorbehouden deel hebben gehad.
Om kort te zijn : in normale omstandigheden erft uw schoonbroer niet van uw ouders.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”