Gedagvaard, op grond van nagemaakte mail?

karel771
Topic Starter

Re: Gedagvaard, op grond van nagemaakte mail?

#16 , 22 feb 2013 14:56

Heel die toestand is gefabriceerd om ons te beschadigen.

Die mail, die is er na veel aandringen doorgekomen en dat moet dan doorgaan als "bewijs". Is gewoon een printje..
Omdat er zo veeel aandringen mee gemoeid was, ... heel de situatie in rekening gehouden en het feit dat wij niks ontvangen hebben... . Ik kan u straks 300 printjes maken van mails naar de minister
Bovendien weet ik dat ze niet met personeel werken en op de dag van verzending voor weken op vakantie waren. En het zijn geen internet minded mensen met smartphones... .

Ik kan men ogen amper geloven van wat hier geschreven wordt: "Verkoopsvoorwaarden zijn geldig ook al staan ze niet op de factuur of wordt er nergens naar verwezen".
Bovendien staan ze ook nergens op een bestelbon. Vind ik wel heel sterk als dit waar is.

Ik lees op internet dat er voor het versturen van facturen via mail zelfs toestemming nodig is. Hoe deze toestemming moet gegeven worden, maakt niet uit. Maar ze moet er zijn, ook hier is geen sprake van.
De algemene voorwaarden zijn er niet, op geen enkele mail/document/factuur of bestelbon. Ik heb ondertussen zelf is naar een klant van hem die ik ken gebeld en gevraagd mails en facturen boven te halen, de algemene voorwaarden bestaan NIET.
Als we de aanmaning ontvingen werd de factuur onmiddellijk betaald, samen met een aangetekend schrijven van ons waar we de kosten betwisten omwille van alle redenen die hier al gegeven zijn.

Oftewel is dit een beschadigingsopperatie of ze hebben ons verward met iemand anders en is men nu een verklaring voor deze reactie aan het fabriceren.

OK er moet niet verplicht een herinnering gestuurd wordaen, ... een factuur is onmiddellijk verschuldigd wat ook logisch is. Maar alles op 1 mail baseren.. die via het wereldwijde web wordt verzonden. Ik vind hetgeen in de wet staat over elektronische bezorging heel logisch, er moet daarmee heel omzichtig worden omgesprongen, omdat het veel minder betrouwbaar is dan de post. Als er gelijktijdig een storing is, een SPAM aanval, of om het even wat, en de mail kan al massief vertraagd zijn, geflagged als spam, enz... . ALS hij al ooit werd verzonden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karel771
Topic Starter

#17 , 22 feb 2013 15:06

...Zelfs 1315 wordt hier al moeilijk , aangezien factuur reeds betaald is ( en dus de voorwaarden geaccepteerd ) . ....
We hebben niet betaald op basis van de aanmaning. We hebben aan de deurwaarder gezegd dat die factuur niet in ons bezit was en dat hij eerst een kopij moest voorleggen en dat mocht de factuur terecht zijn deze beperkt zou zijn tot de som van de factuur.
Dan hebben we hem 10 herinneringen gestuurd aan de deurwaarder om de stukken te bezorgen.
Bij ontvangst hebben we uitgezocht over wat het ging.
En dan hebben we de factuur betaald en onmiddellijk ook een brief en aangetekende brief verzonden dat er geen sprake kan zijn van betaling van bijkomende kosten aangezien de factuur door de deurwaarder voor het eerst aan ons werd bezorgd. We zien ook geen reden om die betaling uit te stellen, aangezien we het hadden nagekeken en de omschrijving van de factuur kwam overeen met een opdracht die ze uitgevoerd hebben.
Uiteraard kreeg ik geen antwoord, tot nu. ...

ALS ik al zou wanbetalen is er geen enkele reden waarom ik die factuur niet onmiddellijk in mijn boekhouding zou hebben gestoken.
We hebben nu een boekjaar dat gepasseerd is > fictieve extra winst > ... allemaal belastingen.
BTW die niet werd afgetrokken, en dus dubbel betaald
enz...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 feb 2013 15:17

Maar is er aan de firma ooit een kopie factuur gevraagd?

Reclame

karel771
Topic Starter

#19 , 22 feb 2013 15:36

Maar is er aan de firma ooit een kopie factuur gevraagd?
Wij hebben geantwoord op de aanmaning van de deurwaarder dat er geen stukken in de boekhouding zaten, en dat de kans nihil was dat dit ooit werd verzonden.
We hebben toen gevraagd een duplicaat te bezorgen, en dat we dan gingen nagaan of dit om een terechte factuur gaat dat correspondeerde met een opdracht

freelance

#20 , 22 feb 2013 16:25

TITEL IV. - Bewijs van handelsverbintenissen.

Art. 25. <W 1997-10-21/30, art. 2, 008; Inwerkingtreding : 07-12-1997> Behalve door de bewijsmiddelen die het burgerlijk recht toelaat, kunnen handelsverbintenissen ook worden bewezen door getuigen in alle gevallen waarin de rechtbank oordeelt dit te moeten toestaan, behoudens de uitzonderingen bepaald voor bijzondere gevallen.
Koop en verkoop kan bewezen worden door middel van een aanvaarde factuur, onverminderd de andere bewijsmiddelen die door de wetten op de koophandel zijn toegelaten.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105

#21 , 22 feb 2013 16:41

[quote="karel771"]Die mail, die is er na veel aandringen doorgekomen en dat moet dan doorgaan als "bewijs". Is gewoon een printje..
Iedere mail die je op papier hebt is toch een "printje" Hoe krijg je hem anders op papier?

karel771
Topic Starter

#22 , 22 feb 2013 18:02

Die mail, die is er na veel aandringen doorgekomen en dat moet dan doorgaan als "bewijs". Is gewoon een printje..
Iedere mail die je op papier hebt is toch een "printje" Hoe krijg je hem anders op papier?
Omdat ze die gewoon nooit verzonden hebben. Gaat om het feit dat er bij die mail OF iets technisch moet zijn foutgelopen OF dat die gewoon nooit verzonden is OF dat dit gewoon op voorhand gepland was om problemen over te maken (zie vorige argumenten).

Als zoiets als bewijs wordt aanzien, een schamel mailtje.
In de wet staat volgens mij dat er enkel een facturatie via mail mag gebeuren door voorafgaande toestemming.

BOVENDIEN werd er bij plaatsing van de opdracht duidelijk doorgegeven dat facturatie diende te gebeuren op STRAAT, POSTCODE, STAD.

Algemene voorwaarden zijn onbestaande. Niet op de duplicaten, niet op bestelbons, en ook niet op facturen die dit uitschot aan derden toezend.
Toch zeggen jullie dat ze geldig zijn, ze bestaan niet.

De eerste maal dat ik de factuur ontving , was na verzoek van ons. Onmiddellijk werd er door ons gezegd dat we niet akkoord gaan met enige vorm van kosten en dat we zodra het duplicaat ontvangen hebben, dat we zouden bekijken of deze terecht was.
Iedereen beweert hier dat we dan automatisch akkoord zijn met zijn voorwaarden... dat is dus niet zo want deze bestaan niet. Akkoord met de aanmaning evenmin, dit werd duidelijk schriftelijk gecommuniceerd van ons uit, en via aangetekend schrijven. Er is geen enkele reden waarom wij facturen niet betalen... als er een factuur bij ons binnenkomt wordt deze betaald.

Het schadebeding en de conventionele verwijlintresten aan 20% zijn... een fantasietje. Ik kan geen enkel ankerpuntje vinden die dit in deze zaak kunnen toelaten

Kijk hé... het kan raar klinken dat die hele toestand gewoon op menselijke haat is gebaseerd. En dat heel het kader er rond bezigheidstherapie is.... een gerechtsdeurwaarder die op niks reageert en die enkel richting dagvaarding drijft,... postzegels in Belgische franken... er zijn veel rarigheden in heel dit verhaal. Dat het meer over HAAT gaat dan om de zaak.

denlowie

#23 , 22 feb 2013 19:56

Wat is er soms mis mee met postzegels in Belgische franken ?????

Ik krijg (mijn zoon nu) krijg nog maandelijks facturen verzonden met postzegels in Belgische franken !!

En Karel al deze omhaal van woorden, ga naar de vrederechter daar heb je zeker geen advocaat voor nodig, neem je bewijzen van betaling mee en alles zal je daar op je gemak kunnen uitleggen, en meestal als je persoonlijk gaat pleit dit in je voordeel !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#24 , 22 feb 2013 20:10

[.... een gerechtsdeurwaarder die op niks reageert en die enkel richting dagvaarding drijft,...

.
Denk je nu echt dat die deurwaarder onder één hoedje speelt met uw concurent?

karel771
Topic Starter

#25 , 23 feb 2013 11:37

[.... een gerechtsdeurwaarder die op niks reageert en die enkel richting dagvaarding drijft,....
Denk je nu echt dat die deurwaarder onder één hoedje speelt met uw concurent?
JA ?
OF uit eigen belang (de boel rekken en onnodig voorbrengen).
OF onder het ene hoedje
OF die concurrent van me geeft hem een "gekleurd" verhaaltje

Het is gedagvaard om voor te komen onder "korte debatten". Mag ieder dan al zijn bewijsstukken bij de zitting meenemen en zijn volledig verhaal doen?

Franciscus

#26 , 23 feb 2013 15:28

dat is zo'n beetje de bedoeling.
Wat u ook moet doen is alle gebeurtenissen uitschrijven in een tijdslijn.
Dus zo ongeveer uw eerste mail maar dan vervolledigt met data.
Indien er een bewijsstuk is hier vermelden zie bijlage 1 -2-3 enz .
Al dat data wanneer u contact hebt gehad met en/of leverancier en deurwaarder. Hopelijk ook schriftelijk
Achteraan een lijst van de bijlagen
dus hier bijlage 1: mail naar leverancier dd1/1/12
bijlage 2: foto van het beschadigd product.
bijlage 3: mail naar leverancier wegens beschadiging *
enz enz
*uiteraard niet correct en zomaar geschreven...

karel771
Topic Starter

#27 , 17 mei 2013 22:50

Resultaat.

Veroordeling tot betaling van de port en sommatiekosten (20 euro), de helft van de gerechtsdeurwaarderkosten (een 70 euro) en de rechtsplegingsvergoeding van de tegenpartij (82 euro)

Vrederechter heeft alle kosten verworpen.
Heeft de algemene voorwaarden verworpen.
Schadebeding verworpen.

Volgde onze manier van werken. Wij hebben betaald onder voorbehoud. dus wij hadden toen al duidelijk gecommuniceerd dat we de som zouden betalen, maar dat we extra kosten protesteren.
Ik hoorde her en der, dat dit tot gevolg had dat ik automatisch met alles akkoord was. Vrederechter volgde dus mijn redenering.

Heeft de rechtsplegingvergoeding berekent op basis van het werkelijk bedrag (20 eur) i.p.v. op factuurbedrag

Die vrederechter moet zich ook maar houden aan de wet. En aangezien er tussen zelfstandigen enkel staat dat een factuur enkel verzonden moet worden ... zonder meer.. zonder herinnering, zonder bevestiging, zonder om het even wat ... . Is dat een open deur om misbruik te plegen.
Staat ook in het vonnis dat ik dit enkel kon weerleggen door te bewijzen dat de initiele mail nooit werd verzonden. Dus de logica "je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is".
Laatst gewijzigd door karel771 op 17 mei 2013 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

karel771
Topic Starter

#28 , 17 mei 2013 22:51

Maar nu:)... Betaling. Is me helemaal onduidelijk hoe dit gaat verlopen. Heb al proberen om de eind 19e eeuwse riddertaal zo veel mogelijk te begrijpen, maar aan onderstaand stuk kan ik niet uit.

Er staat: "met dien verstande dat de kosten van eventuele uitgifte en uitvoering ten laste zullen zijn van de patij die daartoe aanleiding geeft.
Verklaren het huidige vonnis uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande alle verhaal en zonder de mogelijkheid op kantonnement"

Wil dat zeggen dat de advocaat van de tegenpartij gewoon een brief stuurt met een overzicht zodat ik kan betalen?
Of wordt er nu nog een poppenkast met een gerechtsdeurwaarder gestart die ik ook mag betalen?

Super Bedankt!!

Terug naar “Handelspraktijken”