verlaagd btw tarief bij aankoop buitenland

donthateme
Topic Starter

verlaagd btw tarief bij aankoop buitenland

#1 , 28 feb 2013 11:16

Beste,

Wij hebben een keuken gekocht in Duitsland. Wij hebben recht op 6% btw.
Bedrijf X wou ons in eerste instantie 19% duitse btw aanrekenen.
Na hun erop gewezen te hebben dat zij het belgische btw-tarief moeten handteren aangezien zij een belgisch btw-nummer hebben willen zij wel 21% btw aanrekenen maar niet 6%, ondanks ons attest.

Plus daarbij dat zij het nettobedrag veranderen om aan hetzelfde eindbedrag te komen.

Zie voorbeeld:

verkoopscontract: keuken 3000€ (netto) + 570€ (19%) = 3570€
eindfactuur: keuken 2820.3€ (netto) + 749.7€ (21%) = 3570€ nettobedrag is aangepast!

Heb ik eigenlijk niet recht op 3000€ (netto) + 180€ (6%) = 3180€ ??

Bij de federale overheid hebben ze mij verteld dat ik wel recht heb op 6% maar dat de leverancier niet verplicht is dit toe te passen !?!?!
Alsook dat het bedrijf waarschijnlijk brutoprijzen hanteert en geen nettoprijzen.. dus zij mogen zomaar het nettobedrag veranderen op de factuur terwijl duidelijk in ons verkoopscontract staat netto 3000€ + btw ??

Graag jullie mening/advies hierover.
En hoe ik hier eventueel verder mee kan gaan aangezien ik maar particulier ben en dus in princiepe geen btw kan terugvorderen achterna.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 28 feb 2013 12:43

Plaats de duitse firma de keuken ook???

Indien ja, en ze hebben BE BTW-nr kan dit aan 6% (onder de gekende voorwaarden)
Indien nee
-ga je hem zelf halen: 19% Duitse BTW (de firma kan namelijk niet weten naar waar jij deze vervoert)
-brengen ze hem: ze hebben BE BTw-nr, dus 21% volgens mij. (Indien ze geen BE BTW-nr zouden hebben kunnen ze, tot een bepaald bedrag/jaar aan buitenlandse particulieren leveren met DE BTW. Indien ze boven dit bedrag komen meten ze zich in het buitenland registreren)

donthateme
Topic Starter

#3 , 28 feb 2013 12:47

Dank je Dako voor je antwoord.

Het gaat om leveren én plaatsen.
Vandaar dat wij recht hebben op 6% omdat ons huis ouder is dan 5j. (attest naar hun opgestuurd)
Maar zij willen enkel maar 21% toepassen (zonder geldige reden waarom niet 6%)

Plus het feit dat ze het nettobedrag veranderen zodat het eindbedrag steeds hetzelfde blijft, ongeacht welk btw-percentage, mag dit zomaar??

Reclame

gebruiker

#4 , 28 feb 2013 13:46

Bij de federale overheid hebben ze mij verteld dat ik wel recht heb op 6% maar dat de leverancier niet verplicht is dit toe te passen !?!?!
De Duitse leverancier weet misschien nog niet dat in België de vereiste afgeschaft werd van de registratie als aannemer (schrijnwerker in dit geval) om deze 6% toe te passen.

Mischien kan het helpen van je leverancier het volgend document (of de link ernaar) door te geven::

http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... 6-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Je leverancier zal evenwel aan het attest in Duits (?) dienen te geraken die je moet ondertekenen ter bevestiging dat de woning voldoet aan de voorwaarden om dat 6% tarief toegepast te zien.

[Post aangepast om zoveelste chronische galblaasexplosie gericht op btw te laten verteren. Gelieve u in uw toekomstige posts te beperken tot de vraag van posters of er staan zeer weinig toekomstige posts op dit forum in uw toekomstbeeld. :Vandebos]
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#5 , 28 feb 2013 14:23

[Post aangepast om zoveelste chronische galblaasexplosie gericht op btw te laten verteren. Gelieve u in uw toekomstige posts te beperken tot de vraag van posters of er staan zeer weinig toekomstige posts op dit forum in uw toekomstbeeld. :Vandebos]
Misschien eerst eens begrijpend lezen wat er effectief staat? De vrijstellingsregeling waarbij er kan gefactureerd worden aan 0% zal ook toegepast kunnen worden bij leveringen + plaatsingen, waar deze post toch over ging???
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

dako

#6 , 28 feb 2013 14:27

Inderdaad, dan normaal recht op het 6% tarief. Maar zoals gezegd door de administratie KAN dat aan 6% gefactureerd worden, maar is dit volgens mij geen verplichting voor de leverancier. Natuurlijk is het voor hem een 0-operatie, of hij nu 6 of 21% aanreken, dus hij heeft in principe geen "schade" door dit toe te passen.

Waarschijnlijk zijn ze onvoldoende op de hoogte en kan de brochure van "gebruiker" wel enige duidelijkheid brengen.

@ gebruiker: als de installateur zou werken onder de vrijstellingsregeling dan kan hij ook geen BTW aftrekken. Voor hem zal de "kostprijs" van de keuken dan ook steeds 21% hoger zijn dan voor een wel BTW-plichtige installateur. Deze hoger kostprijs zal hij doorrekenen aan de klant(welliswaar aan 0%BTW), maar normaal zal dit, indien je normaal 6% hebt, niet voordeliger zijn.
vb: aankoop keuken 100+21% btw, 100 werkuren
BTW plichtige installateur =(100+100)+6%=212
Installateur onder vrijstellingsregeling=121+100=221

Vandebos

#7 , 28 feb 2013 14:30

Misschien eerst eens begrijpend lezen wat er effectief staat? De vrijstellingsregeling waarbij er kan gefactureerd worden aan 0% zal ook toegepast kunnen worden bij leveringen + plaatsingen, waar deze post toch over ging???
Als u uw posts beperkt tot de vraag die gesteld wordt en telkens de preekstoel vermijdt zal het kind niet met het badwater verdwijnen....

gebruiker

#8 , 28 feb 2013 14:42

Inderdaad, dan normaal recht op het 6% tarief. Maar zoals gezegd door de administratie KAN dat aan 6% gefactureerd worden, maar is dit volgens mij geen verplichting voor de leverancier. Natuurlijk is het voor hem een 0-operatie, of hij nu 6 of 21% aanreken, dus hij heeft in principe geen "schade" door dit toe te passen.

Waarschijnlijk zijn ze onvoldoende op de hoogte en kan de brochure van "gebruiker" wel enige duidelijkheid brengen.

@ gebruiker: als de installateur zou werken onder de vrijstellingsregeling dan kan hij ook geen BTW aftrekken. Voor hem zal de "kostprijs" van de keuken dan ook steeds 21% hoger zijn dan voor een wel BTW-plichtige installateur. Deze hoger kostprijs zal hij doorrekenen aan de klant(welliswaar aan 0%BTW), maar normaal zal dit, indien je normaal 6% hebt, niet voordeliger zijn.
vb: aankoop keuken 100+21% btw, 100 werkuren
BTW plichtige installateur =(100+100)+6%=212
Installateur onder vrijstellingsregeling=121+100=221
Als delen van een bericht verdwijnen dan wordt het (iets) moeilijker natuurlijker.

Wat er stond dat was dat een verkoper van keukens de mogelijkheid heeft om een derde firma de installatie te laten verrichten (wat er regelmatig gebeurt bij installaties van aangekocht materiaal, vooral reeds bij doe-het-zelf zaken). Dergelijk derde installateur zal ten volle kunnen gebruik maken van deze vrijstellingsregeling om aan 0% BTW te factureren. Voor kopers zou het zelfs voordeliger worden want geen 6% BTW meer doch 0% in dat geval.

De vraagsteller zou dus zelfs aan nog minder dan 6% zijn keuken kunnen geïnstalleerd zien.

dako

#9 , 28 feb 2013 15:13

Als delen van een bericht verdwijnen dan wordt het (iets) moeilijker natuurlijker.

Wat er stond dat was dat een verkoper van keukens de mogelijkheid heeft om een derde firma de installatie te laten verrichten (wat er regelmatig gebeurt bij installaties van aangekocht materiaal, vooral reeds bij doe-het-zelf zaken). Dergelijk derde installateur zal ten volle kunnen gebruik maken van deze vrijstellingsregeling om aan 0% BTW te factureren. Voor kopers zou het zelfs voordeliger worden want geen 6% BTW meer doch 0% in dat geval.

De vraagsteller zou dus zelfs aan nog minder dan 6% zijn keuken kunnen geïnstalleerd zien.
De 0% zal dan enkel van toepassing zijn op plaatsing...
De keuken word gefactureerd rechtstreeks van de leverancier aan de klant, zal deze levering ook gewoon aan 21% zijn...

En bij DHZ zal je normaal ook de levering+installatie van dezelfde persoon/firma komen en dus aan 6%
En zie mijn eerder vb van kostprijs als iemand met vrijstellingsregeling de keuken zou leveren+plaatsen

Enfin, denk dat TS hier niets aan heeft, gezien het éénduitse firma is, en twee hun omzet wel voldoende hoog zal zijn(gezien het BE BTW nr.

donthateme
Topic Starter

#10 , 01 mar 2013 09:35

Mijn dank voor al jullie reacties.

Dat van die 0% heb ik nog nooit van gehoord en snap ik ook even niet, maar dat ter zijde.

Dus als ik het even goed snap heb ik wel recht op 6% maar is de leverancier ineens niet verplicht dit toe te passen.
Btw is zowiezo een nul-operatie voor de leverancier, ontvangt van de koper en betaalt door aan de overheid.
Waar blijft de wet dan zie zegt dat ik als consument recht heb op 6% dan ipv 21%? Wie betaalt mij dit verschil dan terug als de leverancier geen 6% wilt toepassen?
Het gaat hier om +/- 400€, u snapt toch ook dat ik niet zomaar kan zeggen van "houdt u het maar", het is mijn recht.

Alsook het veranderen van de nettoprijs die in het verkoopscontract staat, lijkt mij niet legaal, of mag dit toch zomaar?

Volgende week ga ik nog eens persoonlijk langs bij het bedrijf, met mijn beste duits, en met de link van *gebruiker* (merci hiervoor!)

LeenW

#11 , 01 mar 2013 11:04

Als uw aannemer geen Belgisch btw-nummer heeft, kan hij geen Belgische btw rekenen. Ga dan met attest en factuur naar uw btw-controlekantoor gaan en de 6% rechtstreeks aan de staat betalen.

Als hij wel een Belgisch btw-nummer heeft en toch nog lastig doet zou ik ofwel een andere aannemer zoeken, ofwel enkel de 3180 euro betalen. Als hij al voor de rest in proces zou gaan, krijg je zowizo gelijk.

gebruiker

#12 , 08 mar 2013 16:06

Als u uw posts beperkt tot de vraag die gesteld wordt en telkens de preekstoel vermijdt zal het kind niet met het badwater verdwijnen....
Indien de problematiek van de BTW wetgeving ten volle zou begrepen worden dan had je geweten waar het probleem zich stelt met het toepassen van de 0% vrijstelling voor een hoger gefactureerd totaal bedrag dan wat er op heden wettelijk voorzien wordt.

Jouw 'galblaasexplosie' is wel iets totaal anders:

1. die 0% vrijstelling wordt toegepast op de louter eigen verklaring van een berokken aannemer;
2. de controle gebeurt pas achteraf;

en dan komt pas het enorme probleem tot uiting:

de mede-contractant is aansprakelijk voor de betaling van de wettelijk verschuldigde BTW. Maw indien er op een 'foutieve wijze' gefactureerd wordt aan 0% en dit niet het geval mocht zijn omdat dit wettelijk (nog) niet voorzien wordt dan riskeert diegene die de werken liet uitvoeren (en ten andere facturatie aan 0% gebeurt zowel voor de installatie als de levering van het materiaal zelf, in tegenstelling tot wat hier iemand schreef) een navordering te krijgen van de BTW controle, jaren na datum, voor de volle 21% BTW (immers de 6% werd niet 'gevraagd').

Of hoe het negeren van BTW regels of het onwettelijk toepassen van niet bestaande BTW wetgeving voor financiële problemen kan zorgen voor de niets vermoedende en totaal onwetend zijn van de wettelijke gevolgen van een regeling die een paar BTW controles door de vingers zien.

Indien een aannemer die onwettelijke regels zou toepassen en die zou failliet gaan vooraleer de aanpassing in de BTW wetgeving effectief gebeurt dan heb je enorme problemen.

Indien de wetgeving in zijn volledigheid en de gevolgen ervan zouden gekend zijn dan zou er begrepen worden welke problemen er zich stellen ipv dit af te schilderen als 'galblaasexplosie'.

Vandebos

#13 , 08 mar 2013 16:34

Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, maar nu na x dagen eindelijk een duidelijke uitleg geven ontdaan van (praktisch) alle insinuaties, beschuldigingen en verwijten is aan de ene kant "netjes" doch aan de andere kant uiterst laakbaar indien men er tevens mee de indruk wenst te wekken dat dit epistel de tekst is die de boze, slechte, moderator heeft verwijderd.

Gefeliciteerd, u heeft zich zojuist verzekerd van een permanente supervisie van uw posts. Als er één ding is waar ik niet tegen kan is het me beschuldigen een leugenaar te zijn. Bij betwisting van uw posts zullen deze in de toekomst in hun geheel uit de thread verplaatst worden naar een quarantaine zone zodat de andere moderatoren kunnen oordelen over mijn "leugens".

Slotje op deze thread.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”