wanneer kan ik als vrouw op pensioen?

johan V
Topic Starter

wanneer kan ik als vrouw op pensioen?

#1 , 28 feb 2013 15:27

Ik werk reeds van mijn 14 jaar en ben 55 jaar,ik heb 5 jaar zelstandig geweest en 35 jaar(tot op heden)ben ik bediende verkoopster.Kan er mij iemand toelichten wanneer ik met brugpensioen kan,ik heb mij laten zeggen dat de jaren zelfstandigheid eigenlijk niet meetellen om een loopbaan van 40 jaar te hebben.Ik acht dit zeer onwaarschijnlijk doordat dit toch ook gewerkte jaren zijn.Hoe kan ik een brugpensioen aanvragen met een loopbaan van meer dan 40 jaar werken.groeten son

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 28 feb 2013 17:39

misschien pensioendienst contacteren en simulatie aanvragen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2013 19:20

hier eens mee contact nemen.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8975,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Vandebos

#4 , 28 feb 2013 19:26

Beide loopbanen tellen mee. U kan op RVP steeds informatie aanvragen en een berekening vragen.

U kan steeds op deze site alle nodige contactinformatie vinden.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/futur/paginas/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathieu Rutten

#5 , 28 feb 2013 21:46

Collega's,

Eerst en vooral worden de brugpensioen omgevormd tot werkloosheidsvergoedingen plus bedrijfstoeslag en behoren tot de bevoegdheid van de RVA. Voor meer uitleg kan betrokkene dan ook terecht bij de RVA, de vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheidsvergoedingen.

Werkloosheidsvergoedingen plus bedrijfstoeslag behoren dan ook niet tot de bevoegdheid van de Rijksdienst voor Pensioenen.

Indien betrokkene het heeft over een rustpensioen voor 65 jaar zijn inderdaad de Rijksdienst voor Pensioenen en het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen bevoegd. De jaren gepresteerd als werknemer en zelfstandige tellen dan mee voor de bepaling van de beroepsloopbaan die recht geeft op een rustpensioen voor 65 jaar, zij het enkel tellend en met uitsluiting van de geregulariseerde studiejaren.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

johan V
Topic Starter

#6 , 01 mar 2013 16:02

Kan ik nog in aanmerking komen op een vervroegd pensioen met lange loopbaan+40jaar,en hoe kan ik dat aanvragen.Ik neem er het verminderd bedrag dan maar bij,want 40 jaar werken is lang.

Mathieu Rutten

#7 , 01 mar 2013 16:16

Geachte,

Wanneer u het over een rustpensioen heeft, kan ik u meedelen dat u voor 60 geen aanspraak kan maken op een rustpensioen. Indien u zou opteren voor werkloosheidsvergoedingen met bedrijfstoeslag, het vroegere brugpensioen, bent u aan dit systeem gebonden tot 65 jaar. Hou er rekening mee dat het om erkende jaren beroepsloopbaan moet gaan, dus jaren waarvoor bijdragen werden gestort. Ik heb dan ook zo mijn twijfels over je jaren zelfstandige. Om vanaf 60 jaar een rustpensioen te bekomen moet u een loopbaan bewijzen van 42 jaar, vanaf 61 jaar, 41 jaar. Ieder jaar van minstens 104 dagen verzekerbaarheid als werknemer of 2 kwartalen als zelfstandige tellen mee, jaar van ingang pensioen telt ook mee voor wat de loopbaanvoorwaarde betreft. Opgelet jaren worden enkel geteld.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

johan V
Topic Starter

#8 , 01 mar 2013 16:38

dank u Thieu Rutten voor uw deskundige en eerlijke uitleg,maar indien ik zou kiezen voor werkloosheidvergoedingen met bedrijfstoeslag,het vroegere brugpensioen,hoe moet ik dit aanvragen,en wat zijn de voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen.Ik weet inderdaad ook niet juist hoe het zit met de bijdragen van mijn jaren zelfstandigheid,ik weet dat ik bijdragen betaald heb maar niet juist waarvoor,maar dit is een fijne opmerking.groet

Mathieu Rutten

#9 , 01 mar 2013 16:46

Geachte,

Zoals ik je reeds zei kan je hiervoor terecht bij je vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheidsvergoedingen, indien je niet bij een vakbond bent aangesloten.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

johan V
Topic Starter

#10 , 01 mar 2013 17:10

ik ben aangesloten bij de vakbond,maar die blazen ook dikwijls koud en warm tegelijk,misschien zelfs een beetje in het voordeel van de RVA,daarvoor zijn mensen zoals jullie goud waard.dank

Terug naar “Pensioenen”