meubelzaak komt zijn aankoop niet na, zelfs niet na 1jaar.

groenoogkreeft
Topic Starter

meubelzaak komt zijn aankoop niet na, zelfs niet na 1jaar.

#1 , 08 jan 2013 11:14

Een meubelzaak te Schoten waar ik voor een kleine 2000 euro meubels kocht (stom van mij maar ik betaalde alles bij bestelling) levert 2 maand na de afgesproken leveringstermijn een verkeerde zetel. de dag van de verkeerde levering wordt op de bestelbon duidelijk gezet dat de zetel binnen de 2 à 3 weken zal vervangen worden. Eind oktober 2012 is nog altijd niets geleverd. (dat is juist 10 maand na de aankoop). De zaakvoerder belooft het geld terug te betalen (het gaat om 795 euro) maar tot op vandaag heb ik nog niets ontvangen. Aangetekende zendingen worden niet afgehaald. De adressen van de zaakvoerders (Nederlanders) die op de publicaties Belgisch Staatsblad staan blijken niet te kloppen. In de zaak zelf staat enkel nog een oude man die zegt dat hij een hartaanval gaat krijgen als ik verder nog naar mijn geld vraag. Hij zegt ook dat de zaakvoerder gezegd heeft dat ik toch geen stappen ga ondernemen als ik dreig met het vredegerecht..... enz. Ik heb zwaar vermoedens dat het om frauduleuze Nederlanders gaat die zich verheven voelen boven de Belgische wetgeving. Daar ik geen geld heb voor een advocaat te betalen wil ik deze zaak voor het vredegerecht brengen. Hoe doe ik dat? Bedankt voor een klein antwoordje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 09 jan 2013 10:40

Een meubelzaak te Schoten waar ik voor een kleine 2000 euro meubels kocht (stom van mij maar ik betaalde alles bij bestelling) levert 2 maand na de afgesproken leveringstermijn een verkeerde zetel. de dag van de verkeerde levering wordt op de bestelbon duidelijk gezet dat de zetel binnen de 2 à 3 weken zal vervangen worden. Eind oktober 2012 is nog altijd niets geleverd. (dat is juist 10 maand na de aankoop). De zaakvoerder belooft het geld terug te betalen (het gaat om 795 euro) maar tot op vandaag heb ik nog niets ontvangen. Aangetekende zendingen worden niet afgehaald. De adressen van de zaakvoerders (Nederlanders) die op de publicaties Belgisch Staatsblad staan blijken niet te kloppen. In de zaak zelf staat enkel nog een oude man die zegt dat hij een hartaanval gaat krijgen als ik verder nog naar mijn geld vraag. "Hij zegt ook dat de zaakvoerder gezegd heeft dat ik toch geen stappen ga ondernemen als ik dreig met het vredegerecht..... Ik heb zwaar vermoedens dat het om frauduleuze Nederlanders gaat die zich verheven voelen boven de Belgische wetgeving. Daar ik geen geld heb voor een advocaat te betalen wil ik deze zaak voor het vredegerecht brengen. Hoe doe ik dat? Bedankt voor een klein antwoordje.
Als U een vermoeden van oplichting heeft, zal U best een klacht indienen bij een onderzoeksrechter gezien de publicaties in het Staatsblad niet lijken te kloppen. Kijk ook na in de balanscentrale van de Nationale Bank (via Internet) of deze firma niet in slechte papieren verkeert (vergelijk 2 en meer jaren, enz.) - U kan ook de BTW-administratie raadplegen of er problemen zijn (achterstal) met het BTW-nummer die U in de balans zal terugvinden.

"Een oude man die zegt dat hij een hartaanval gaat krijgen als ik verder nog naar mijn geld vraag." ruikt naar boerenbedrog. Idem voor "Hij zegt ook dat de zaakvoerder gezegd heeft dat ik toch geen stappen ga ondernemen als ik dreig met het vredegerecht....".

U kan naar het gerecht doch zal de tegenpartij dienen te dagvaarden (als U te weinig middelen heeft, kan U misschien beroep doen op een pro-deo-advocaat doch dient U dat met BJB (bureau juridische bijstand - justitiepaleis)) te bespreken. U kan zelf uw verdediging opnemen, en tegenpartij dagvaarden doch vraagt U best aan de deurwaarder U te helpen indien hij gewillig is. Het probleem is eenvoudig maar als de fa. is slechte papieren verkeert, kan het een slag in het water zijn... .

Stuur voor een mogelijkse zaak (buiten de klacht) een laatste aangetekende ingebrekestelling met ultimatum en kopie daarvan per gewone post. Het niet afhalen van een AZ maakt niets uit aan de "ingebrekestelling". Dat alles dient U ooit aan de rechter te tonen.

Justiceseeker

groenoogkreeft
Topic Starter

#3 , 20 feb 2013 07:55

Heel erg bedankt voor Uw antwoord. Maar alle stappen die U noemt heb ik ook gedaan. Ik heb ondertussen ontdekt dat die mensen zijn gaan lopen in Nederland omdat ze daar juist hetzelfde hebben gedaan en daar zijn ze tenslotte veroordeeld en al hun bezittingen werden aangeslagen. Dus maar naar België hé. Ze zijn ondertussen ook een zaak aan het opstarten in Duitsland. AUB en dat allemaal in een verenigd Europa!!!

Reclame

Heavy_buzz

#4 , 03 mar 2013 13:31

Ik wil u zeker niet demotiveren, maar ik kan u zeggen dat ik eenzelfde zaak heb meegemaakt, met een frauduleuze Nederlandse firma. Ik heb daarvoor officieel klacht ingediend bij de 3 grote mogelijke instanties. ECC, FOD consumentenzaken en het parket. Het eerste antwoord van de ECC was dat het niet hun bevoegdheid was omdat in deze zaak duidelijk fraude betrof. Dan maar naar het parket, die de zaak heeft geopend en mij na enige tijd meldde dat de zaak gesloten werd, aangezien het in hun mening niet over fraude ging. Ik moest mij toen wenden tot de bemiddelingsdienst van de FOD consumentenzaken en u mag 1 keer raden wat het antwoord daar was, idd, het was hun bevoegdheid niet. Deze fraudeurs weten hoe ons logge systeem reageert en voelen zich daardoor (volgens mij terecht) onaantastbaar. Ik kan u alleen maar zeggen dat ik uit ervaring weet dat u in internationale zaken bijna met grote zekerheid nooit enige vorm van terugbetaling zal moeten verwachten. Ik denk dat het veilig is te stellen dat u uw geld integraal kwijt bent.
Niets houd u natuurlijk tegen te blijve proberen, maar ik heb mij al bij de situatie neergelegd.
Laat mij wel duidelijk stellen dat ik geen advocaat ben en dat ik u enkel kan meedelen wat mijn persoonlijke ervaringen met het internationale rechtssysteem zijn, nl. dat het voor geen meter werkt.

Terug naar “Archief”