Nalatenschap verkopen

Judith
Topic Starter

Nalatenschap verkopen

#1 , 01 nov 2007 21:56

Vader en moeder getrouw met gemeenschap van goederen.
Eigendom: een woning, inboedel, spaargeld, caravan, wagen,...
Twee kinderen.
Vader overleden in 2006.
Moeder laat door notaris alles schatten. Woning 30.000€???, spaargeld werd weggehaald bij bank 3 weken voor overlijden, rest 2000€???, caravan wordt na overlijden verkocht voor ???, wagen wordt aan kleinkind geschonken???
Auto werd nu aangereden en onherstelbaar beschadigd.
Kleindochter strijkt het geld op van de verzekering! ???
Notaris werd door ons als kinderen van dit alles op de hoogte gebracht, maar hij kan niets ondernemen zegt hij.
Kan dit allemaal zomaar, zonder ons, kinderen, hiervan op de hoogte te brengen en niet te kennen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
akromah

#2 , 02 nov 2007 20:17

Hallo,

Misschien schop ik tegen je tenen,
maar in feite,
het geld en alles was van je ouders of niet?
Met het huis kan je moeder misschien niet weg,
maar voor de rest denk ik dat zij samen het kapitaal opgebouwd hebben
en zij er eigenaar van zijn.
Nu je vader overleden is,
veronderstel ik dat je moeder met het hare kan doen wat zij wil.

Weet je waarom ik zo reageer?
Ik ben (jonge) weduwe en heb ook samen met mijn man alles verdiend en opgebouwd,
en zou ook niet graag hebben dat mijn kind beslist wat ik wel en niet mag met het mijne.

groeten
Akromtje

j.demoor

#3 , 03 nov 2007 10:59

Ik ga ervan uit dat u met ‘gemeenschap van goederen’ bedoelt zonder huwelijkscontract.

Bij vaders overlijden gold : “Art.745…Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Moeder behoudt de helft in volle eigendom van de hele ontbonden huwelijksgemeenschap plus het vruchtgebruik op vaders helft.De twee kinderen erven dan elk 1/2 van de blote eigendom van vaders helft.

Bankrekeningen kan u opsporen bij : http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html > Praktische Informatie > Opzoeken van een bankrekening na overlijden.U kan ook rechtstreeks met de banken contact nemen via http://www.cbfa.be/nl/index.asp

“Art.745ter.Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”