voorschot verplicht ?

Marijkealleen
Topic Starter

voorschot verplicht ?

#1 , 04 mar 2013 15:12

In het weekend even gaan stoelen kiezen... opendeurdag van meubelzaak.
Na een paar uren kiezen, dan toch eindelijk de stoelen gevonden die we wilden bestellen.
Prijs : 700€ totaal. We zeggen : ok, we betalen contant bij levering (we hebben zo al een grapje voorgehad met een meubelzaak die na 1 jaar pas geleverd heeft en waar aan vast zaten omdat we een voorschot betaald hadden).
De verkoper weigert en vraagt een voorschot van 200€ - (voor standaard stoelen, helemaal niet op maat !!) en ze zouden binnen de 2 maanden geleverd worden ?
We zijn dus buiten gestapt zonder stoelen, we zijn daar heel principieel in : boter bij de vis, geen voorschot betalen zodat er kan gechanteerd worden met de levertermijn, maar wel de belofte (daar willen we een handtekeningetje voor zetten ook) van ons om contant te betalen bij levering.
Mijn vraag nu : is dit wettelijk ?
Kan dit zomaar ? Mogen winkeliers voorschotten vragen naar believen en indien de klant dat niet ziet zitten de verkoop weigeren ?
Ik geloof dat hij niet verwacht had dat we het daadwerkelijk zouden afstappen, maar soit.

Als we nu nog ergens op een lijst van wanbetalers ofzo stonden tot daartoe, maar dat is zeker niet het geval, integendeel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 04 mar 2013 15:15

Ja, ze mogen U een voorschot vragen.
Nee, ze zijn niet verplicht aan U iets te verkopen als U niet akkoord bent met hun voorwaarden.

Marijkealleen
Topic Starter

#3 , 04 mar 2013 15:19

Van dat voorschot stond niets in hun geschreven voorwaarden in ieder geval.

Reclame

freelance

#4 , 04 mar 2013 21:43

Het enige punt in de wetgeving die over voorschot gaat is deze :
Art. 79. Bij verkoop is elke onderneming verplicht een bestelbon af te geven wanneer de levering van het goed of de verlening van de dienst, of een deel daarvan, uitgesteld wordt en er door de consument een voorschot wordt betaald.

Het is uw goed recht om uit te gaan van het principe "boter bij de vis " .
Het is ook het goed recht van de firma om "boter op voorhand te vragen "

U hebt in het verleden een slechte ervaring gehad , door een voorschot te geven .
Mogelijks heeft de firma meerdere slechte ervaringen , door het niet vragen van een voorschot .
Er is dus niets onregelmatig of onwettelijk gebeurt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#5 , 04 mar 2013 22:12

Ook als het niet in de AV staat, kan men een voorschot vragen bij de verkoop. Beschouw dit als onderdeel van de bijzondere voorwaarden, die specifiek voor deze verkoopsovereenkomst zijn opgesteld. Gaat u hier niet mee akkoord, is er geen verkoop.

dako

#6 , 05 mar 2013 09:16

Maar volgens mij kunnen jullie toch perfect met de verkoper schriftelijk overeenkomen dat de verkoper jullie voorschot volledig en cash terugbetaald indien de stoelen niet geleverd zijn binnen vb de 3mnd...

Zou dit geen oplossing kunnen zijn voor zowel jullie als de verkoper?

bartvdv

#7 , 05 mar 2013 14:26

Ik vind verder de reactie van de TS overtrokken; alsof de koper vindt het recht te hebben op dié meubels in dié zaak: "voor standaard stoelen, helemaal niet op maat !!". Alsof de verkoper verplicht zou zijn te verkopen.

[Kuis, Kuis. Gelieve bij de zaak te blijven.: Vandebos]

Vandebos

#8 , 05 mar 2013 14:33

Kunnen we bij het onderwerp blijven?

Marijkealleen
Topic Starter

#9 , 05 mar 2013 18:11

Ik kan aannemen dat als ik stoelen bestel die ik op maat laat maken bij een bepaalde firma, dat ik deze firma daarvoor vergoed, en ik hen op voorhand de kosten betaal van deze 'op maat' gemaakte stoelen, omdat deze alleen in mijn interieur passen. Daar kan ik dus perfect inkomen, en daar zou ik ook geen enkel probleem mee gehad hebben, om voor de hand liggende reden.
Wanneer het gaat over standaard stoelen en hij mij die dadelijk kan meegeven, heb ik er ook geen enkel probleem mee dadelijk de volledige prijs te betalen. Maar als ik die stoelen vraag, en hij zegt me dat de levering nog onbepaalde tijd op zich kan laten wachten, graag een voorschot van bijna een derde van de prijs... ja dan heb ik daar wel een probleem mee.

1 van de twee moet dan vertrouwen dat de ander zijn belofte nakomt. Ofwel de verkoper vertrouwt de klant (hij leverde de stoelen bij mij thuis en ik wou handtekenen voor directe betaling bij aflevering) leek me een goede deal ... ofwel de klant de verkoper : de klant geeft al centen, maar de verkoper kon geen exacte levertermijn geven... leek me een slechte deal.

En ik vind niet dat ik récht heb op die meubels, zo theatraal heb ik me nooit uitgedrukt meen ik te weten, nee, ik ben klant en ik wil ze kopen, noem het ruilhandel : jij de centen, ik de stoelen.
Niet eerst mijn centen en pas na onbepaalde tijd de stoelen.
Als hij dan de verkoop kan weigeren is dit zo, als het wettelijk is, dan is dit ook zo, dan is het mijn keuze er niet op in te gaan en zijn keuze niet aan mij te verkopen.
En we zaten gewoon aan tafel rustig te babbelen, er is geen ruzie gemaakt, dus de verkoper heeft helemaal niet gereageerd op een 'vervelende klant'.
De klant werd pas vervelend toen hij rechtstond en doorging, en de bestelbon (nog steeds vriendelijk) teruggaf aan de verkoper.
Ik vroeg me gewoon af of het wettelijk was.

puttemanp

#10 , 05 mar 2013 18:24

Mocht je eens weten hoeveel klanten 'beloven' iets te komen ophalen dat ze besteld hebben... Ze laten zelfs naam en telefoonnummer achter, maar als je ze dan belt krijg je antwoord: 'ik heb het niet meer nodig' of 'ik ben het ergens anders al gaan halen'. Dit is voor de meeste handelaars dagelijkse kost. Intussen blijven ze wel zitten met een stock die ze betaald hebben, en misschien niet kunnen verkopen (of geen plaats om te stockeren).
Ook ik heb dit vaak meegemaakt. Sindsdien plaats ik geen enkele specifieke bestelling meer voor een klant zonder voorschot van 15%...

Jammer, maar is de realiteit.

P.

ganapathi tantre

#11 , 07 mar 2013 18:14

Jamaar putteman daarvoor bestaat dan wel degelijk de bestelbon hé. Een klant die geen voorschot betaald maar zaken besteld die moet ook bij ons een bestelbon ondertekeken als bevestiging van zijn belofte. Komt hij/zij die belofte niet na (geen goesting meer of te laat als de leveringstermijn onredelijk is overschreden) dan heb je een stok achter de deur en kan je als handelaar wel degelijk de verkoop laten door gaan. Een klant kan daar niet onderuit als een verkoper zich aan alle voorwaarden heeft gehouden. Ook als er sprake is van op maat gemaakte producten.
Het is verder mijn inziens ook een soort van inschatting. Je gaat al vlugger een voorschot vragen voor op maat gemaakte zaken. Wil de klant die niet meer hebben vanwege zijn keuze dan geraak je dat moeilijker kwijt dan standaard goederen. Maar zelfs dan mag dat geen argument zijn.
Zelf heb ik het al voor gehad dat ik merkte dat de klant in kwestie wel echt met een probleem zat. Ik heb toen een voorstel gedaan waarin ik de goederen bleef houden en ze verkocht voor de klant. Dat moest binnen de zes mnd zijn en er volgde een verrekening. Uiteindelijk hebben wij de goederen met een korting van 30 % de deur uitgekregen. De eerste klnt heeft een verrekening gekregen en nog een klein beetje geld terug. Maar iemand die weigert om reden van bvb geen zin meer die krijgt de volle pot gepresenteerd + als het mogelijk is de kosten er nog bij ook.
Voor de rest kan ik je volgen putteman. Bij ons betalen klanten een voorschot als de goederen bij ons er zijn, eigenlijk de prijs van de materialen. Zoniet beginnen we niet aan de verwerking. Maar dat is onze keuze we kunnen dat wettelijk niet afdwingen maar zoals hierboven vermeld kan niemand ook iets eisen.

A good deal always has 2 happy faces

Marijkealleen
Topic Starter

#12 , 08 mar 2013 10:48

We zijn gisteren bij een andere zaak geweest, een document getekend voor betaling bij aflevering, en klaar is kees.
De verkoper heeft op dit document zelfs de melding gezet, dat als de stoelen er niet zijn binnen de 2 maanden na besteldatum, de verkoop als nietig beschouwd wordt.

Wij gelukkig, en de verkoper leek ook écht wel gelukkig :-)

freelance

#13 , 08 mar 2013 13:55

Iedereen heeft het recht om bij het opstellen van contracten bepaalde voorwaarden te stellen , die AL dan NIET aanvaardt worden door partijen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ganapathi tantre

#14 , 08 mar 2013 22:26

maar die voorwaarden moeten wel rechtsgeldig zijn. Als ik daar bvb in zet dat iemand mij 30 % schadevergoeding per dag moet betalen of per mnd dan gaat dat niet lukken. Of bvb dat de koop gesloten is ook als is de ondertekenaar niet meerderjarig

Terug naar “Handelspraktijken”