Afwijzen van met schuld belaste Duitse erfenis.

Paragraphgaser
Topic Starter

Afwijzen van met schuld belaste Duitse erfenis.

#1 , 05 mar 2013 18:43

Situering:

Duitse erflater laat erfenis na die met schuld is belast.
Door afwijzing van de erfenis door opeenvolgende erfgenamen, komt de deze terecht bij mijn dochter en haar twee minderjarige kinderen. De oudste met haar vorige partner.
Beide kinderen worden samen opgevoed onder de hoede van mijn dochter en haar nieuwe partner waarmee ze is getrouwd en ook samenleeft. Er is geen sprake van co-ouderschap met de natuurlijke vader van de oudste dochter. Er is een mondelinge afspraak die soepel bezoekrecht door de natuurlijke vader regelt.

Probleemstelling:

De erfawijzing ( "Erbausschlagung") is door een Duitse rechtbank voor zowel mijn dochter als voor haar jongste minderjarige dochter zonder problemen aanvaard.
De Belgische wetgever echter zou, volgens de Duitse erfrechter bijkomende handelingen (documenten) vereisen, waardoor mijn dochter ook in naam van haar de oudste minderjarige kind deze erfenis kan afwijzen. De Duitse erfenisrechter volgt deze Belgische regelgeving en eist nu deze documenten.

Weet iemand om welke documenten dit zou gaan, wat de inhoud ervan hoort te zijn?
IEMAND MET GELIJKLOPENDE ERVARING?

De indieningstermijn is beperkt.

Graag ernstig advies a.u.b.

M. vr. gr.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 mar 2013 09:07

“Art.378.§ 1. Onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 935, derde lid, is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten waarvoor de voogd bijzondere machtiging van de vrederechter moet verkrijgen...Art.410.§ 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap, een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”