aankoop bouwgrond => belastingaangifte als niet rijksinwoner

qwerty
Topic Starter

aankoop bouwgrond => belastingaangifte als niet rijksinwoner

#1 , 09 mar 2013 09:21

Ik ben een niet-rijksinwoner en heb zonet een bouwgrond gekocht in Belgie.
Moet ik nu een belastingaangite doen als niet-rijksinwoner? Hoe kan ik anders de onroerende voorheffing op mijn grond betalen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 09 mar 2013 15:07

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wanton

#3 , 09 mar 2013 15:11

U zal inderdaad onroerende voorheffing moeten betalen , maar dat staat volledig los van een belastingaangifte. Er is geen verrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

erwin.grusenmeyer
Contacteer: Website

#4 , 24 mar 2013 10:49

De inkomsten van alle in België gelegen onroerende goederen waarvan u als niet-rijksinwoner eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bent, zijn belastbaar in de BNI.

Het belastbaar inkomen is in principe het kadastraal inkomen dat tot grondslag van de OV heeft gediend.

Het niet-geïndexeerd KI moet worden aangegeven. Bij de vestiging van de aanslag zal de belastingadministratie de indexering automatisch toepassen en daar waar nodig het KI met 40% verhogen.

Let wel op, sinds aj. 1991 wordt geen aanslag in de BNI/natuurlijke personen gevestigd wanneer de belastingplichtige in België uitsluitend inkomsten uit de verhuring van onroerende goederen of uit de vestiging van een recht van erfpacht, van opstal of van gelijkaardige onroerende rechten verkrijgt waarvan het totaal belastbaar bedrag per belastingplichtige lager is dan 2.500 EUR (dit bedrag wordt niet geïndexeerd).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”