retroactieve werking vereffening/verdeling

pebbles
Topic Starter

retroactieve werking vereffening/verdeling

#1 , 11 mar 2013 16:34

Hallo iedereen,

Het begint hier steeds "gekker" te worden.

Ik kom juist van de notaris,nu vraagt de tegenpartij retroactieve werking,ttz vergoeding hetvolledige bedrag van zijn voertuig,aankoopwaarde!intussen is hij maar een derde meer waard,en intresten.het voertuig is inderdaad volledig met zijn eigen gelden betaald,en ik maak er inderdaad geen aanspraak op,maar waarom zou ik ZIJN auto moeten betalen?

Heeft iemand dat ook meegemaakt?
De tegenpartij was weer zo "eerlijk" om alle eisen bij de notaris te overhandigen,dus heeft mijn advocaat zelfs geen tijd gehad om met mij op voorhand te overleggen.
Volgens hem gaat artikel 1435 BW enkel op voor onroerende goederen,maar niet voor een auto of een moto?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 11 mar 2013 19:25

Zo simpel ligt het uiteraard niet.
Afhankelijk of het voertuig werd aangekocht voor of na het huwelijk, zal deze aangekocht met gemeenschapsgeld of eigen vermogen.

Het stellen van dergelijke belachelijke eisen wordt gewoonweg gehanteerd om verdere bewijslast in uw kamp te leggen.
Bewijst ex dat het voertuig inderdaad met eigen vermogen werd betaald, dan mag hij deze voorafgaandelijk aan de vereffening terugnemen.
Maar het gaat uiteraard niet om die wagen, maar om het eigen vermogen waarmee tegenpartij net iets beter af is.

Mijn inziens kan u best de tegeneis stellen dat vooreerst moet bewezen worden vanwaar de aankoopsom afkomstig was.
Indien tegenpartij alles feilloos kan aantonen, zou u de vraag kunnen stellen vanuit welk vermogen de inschrijving en wegen-taksen zijn betaald
voor tegenpartij's EIGEN wagen...

Waarmee ik maar wil zeggen, het is aan dergelijke, voor u onzinnige zaken, dat advocaten en notarissen hun eigen wagens verdienen...
Handige documenten voor Personenrecht

pebbles
Topic Starter

#3 , 11 mar 2013 20:00

Goeie opmerking,die dure inschrijvingstax,wegentax en verzekering,ten opzichte van mijn simpel autootje!
Dat is wel allemaal van de gezamelijke rekening gegaan.
Het is wel aantoonbaar zijn wagen,gekocht met het "restje" erfenis van zijn ouders.
Hetzelfde bedrag van de notaris gaat naar de garagist.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 11 mar 2013 21:01

Schenk de wagen aan tegenpartij, en hij kan dit eigen vermogen op zijn buik schrijven mijn inziens.
Handige documenten voor Personenrecht

pebbles
Topic Starter

#5 , 11 mar 2013 21:10

Bedankt voor de tip,zal het doorgeven aan mijn advocaat.

Vriendelijke groet

v950511

#6 , 11 mar 2013 22:12

Cassatie 24/02/2011 :

'Het hof beslist dat de waarde van de voertuigen die deel hebben uitgemaakt van het gemeenschappelijk vermogen, berekend moet worden op de datum van het verzoek tot echtscheiding.'

Terug naar “Echtscheiding”