Werkgever verplicht werknemer verkeersovertreding te plegen

eylis

Re: Werkgever verplicht werknemer verkeersovertreding te ple

#16 , 13 mar 2013 18:17

toch wel, meldingsplicht over telaatkomen kan gevraagd worden binnen het mogelijke, maar kan niet opgeeist: namelijk: als je al onderweg bent, kan en mag de werkgever niet eisen dat je persoonlijke GSM beschikbaar is om tijdens je verplaatsing te bellen.
Je GSM-batterij kan leeg zijn, je krediet op enz... je GSM is een persoonlijk bezit dat je eventueel kan gebruiken als je dat wil.. en de baas kan je vragen om te proberen onderweg contact met hem op te nemen, maar hij kan niet mordicus eisen dat je persoonlijke GSM operationeel is.
Dan zondigt hij tegen je privacy :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
4thk
Topic Starter

#17 , 13 mar 2013 18:48

(...) En is een pechstrook uitsluitend voorzien voor pech, ongeval of ziekte; niet om te bellen.
Aangezien ik mijn weg niet vind in de wet (en dus hier vragen stel), vond ik volgende quote (van enkele jaren geleden weliswaar) op het internet waaruit ik concludeer dat de pechstrook niet gebruikt mag worden om te bellen :

"Toch gebeurt het, zegt de Vlaamse minister van Openbare Werken, Kris Peeters (CD&V). Het is bovendien gevaarlijk. Volgens Peeters gebruiken al te veel weggebruikers de pechstrook vaak verkeerd. Stilstaan op de pechstrook om te bellen, te plassen of te eten, inhalen op de pechstrook bij file of de pechstrook gebruiken als vervroegde afslagstrook voor een uitrit, het mag allemaal niet."

De suggestie om reeds vòòr het vertrek een mogelijk te late aankomst op het werk aan te kondigen lijkt mij de best voorgestelde oplossing.

4thk
Topic Starter

#18 , 13 mar 2013 18:55

toch wel, meldingsplicht over telaatkomen kan gevraagd worden binnen het mogelijke, maar kan niet opgeeist: namelijk: als je al onderweg bent, kan en mag de werkgever niet eisen dat je persoonlijke GSM beschikbaar is om tijdens je verplaatsing te bellen.
Je GSM-batterij kan leeg zijn, je krediet op enz... je GSM is een persoonlijk bezit dat je eventueel kan gebruiken als je dat wil.. en de baas kan je vragen om te proberen onderweg contact met hem op te nemen, maar hij kan niet mordicus eisen dat je persoonlijke GSM operationeel is.
Dan zondigt hij tegen je privacy :-)
Bestaat hier regelgeving over? Zoja dan zou ik graag het wetsartikel zien.

Alvast bedankt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 mar 2013 19:01

Hierbij de regels van de wegcode:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/parkerenwet3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en
Overtredingen van de 2de graad
Op autosnelwegen en autowegen is het verboden een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E 9a. 21.4.4° en 22.2

4thk
Topic Starter

#20 , 13 mar 2013 19:16

Hierbij de regels van de wegcode:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/parkerenwet3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en
Overtredingen van de 2de graad
Op autosnelwegen en autowegen is het verboden een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E 9a. 21.4.4° en 22.2
Ja ik heb deze website ook gezien, maar het lijkt me een beetje kort door de bocht. Als men op de pechstrook van snelwegen én niet mag stilstaan én niet parkeren, dan dienen die pechstroken dus nergens voor, aangezien een voertuig dat "pech" heeft stilstaat :D

Turaki

#21 , 13 mar 2013 20:06

In de wegcode is voorzien dat een voertuig met pech mag geplaatst worden op een plaats waar het stilstaan of parkeren normaal verboden zijn:
51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.
Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.
Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.

JPV

#22 , 14 mar 2013 07:23

Werkgever kan perfect eisen dat een werknemer een hands-free kit heeft. Niet rechtstreeks, maar hij kan wél eisen dat u de werkgever kan bellen indien u te laat bij het werk zou komen.
hij kan dat vragen en eisen maar afdwingen is wat anders , hij mag wel de verloren arbeidstijd verlonen
kan perfect afgedwongen worden
Want als jij enkel je persoonlijke GSM hebt, kan de werkgever zelfs niet eisen dat je terwijl je onderweg bent en vaststelt dat je te laat gaat zijn, hem verwittigt :-)
waarom niet? de eis dat je iemand moet verwittigen indien je niet op werk komt kan rechtmatig een onderdeel van de arbeidsovereenkomst zijn. Dat kan via GSM, internet, ...

Natuurlijk kan je onmogelijk een dringende reden maken omdat iemand dinsdag niet op z'n werk geraakte, zelfs indien hij niet verwittigde. Maar een ontslag na een zoveelste niet-verwittiging onder normale omstandigheden kan perfect, zeker in het geval je bvb enige werknemer in een winkel bent.
De werkgever is ook niet verplicht om de niet-gewerkte, verloren uren te betalen.
in het geval van dinsdag, toch zeker hier in de streek rond Ieper, is de werkgever wél verplicht indien de werknemer alle voorzorgen op een "normale" uitzonderlijke situatie had genomen én alle moeite heeft gedaan om te vertrekken naar het werk.
Ik heb speciaal daarvoor de website van http://www.verkeerscentrum.be" onclick="window.open(this.href);return false; opgeslagen, die een filelengte aangaf van 3x wat als "uitzonderlijk" stond aangegeven.

SD worx heeft me in deze al in 1 geval gelijk gegeven.

bartvdv

#23 , 14 mar 2013 08:44

Ik heb speciaal daarvoor de website van http://www.verkeerscentrum.be" onclick="window.open(this.href);return false; opgeslagen, die een filelengte aangaf van 3x wat als "uitzonderlijk" stond aangegeven.
Blijkbaar wordt de lengte van een file niet meer op dezelfde manier gemeten als voorheen, vandaar de uitzonderlijke lengte. Het is zoals bij het tellen van een betoging, die verschilt ook al naargelang de bron en de gebruikte methode. Bij de vorige winterprik was er tijdens de ochtendspits geen probleem omdat 'iedereen' toen bang is gemaakt en is thuis gebleven
Het is strikt genomen aan de werknemer om te bewijzen dat er overmacht in het spel is; dat hij het nodige heeft gedaan om tijdig op het werk te geraken. Maar het is wel duidelijk dat de meeste werkgevers daar helemaal niet moeilijk rond doen en voldoende realistisch zijn om de dag gewoon uit te betalen. Het was maar om duidelijk te maken dat de TS niet automatisch recht heeft op loon. Ik ken er andere die zonder noemenswaardige problemen op het werk zijn geraakt; die zijn wel tijdig en vroeg vertrokken.

JPV

#24 , 14 mar 2013 09:11

Blijkbaar wordt de lengte van een file niet meer op dezelfde manier gemeten als voorheen, vandaar de uitzonderlijke lengte. Het is zoals bij het tellen van een betoging, die verschilt ook al naargelang de bron en de gebruikte methode. Bij de vorige winterprik was er tijdens de ochtendspits geen probleem omdat 'iedereen' toen bang is gemaakt en is thuis gebleven
blijkbaar? ik heb geen bron daarvoor...

Je mag wel de 2 begrippen niet verwarren: soms gebruikt men enkel file, soms file+stilstaand verkeer.
Het is strikt genomen aan de werknemer om te bewijzen dat er overmacht in het spel is; dat hij het nodige heeft gedaan om tijdig op het werk te geraken.
En daar doet geen enkele rechter moeilijk over, gezien de overmacht meteorologisch bewezen kan worden. Je moet ook niet noodzakelijk ver buiten je deur geraakt zijn, al raad ik dat iedereen wel aan om discussie te vermijden. Je moet in theorie enkel je huis verlaten om je te begeven naar het werk.

Wet stelt enkel dat:
Recht op het loon dat hem zou zijn toegekomen indien hij zijn dagtaak normaal had kunnen volbrengen, heeft de werknemer die (op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft), geschikt is om te werken en : <W 1978-07-18/33, art. 4, 011>
1° die, zich normaal naar zijn werk begevend, met vertraging of niet op de plaats van het werk aankomt, op voorwaarde dat die vertraging of die afwezigheid te wijten is aan een oorzaak die overkomen is op de weg naar het werk en die onafhankelijk is van zijn wil;
.

eylis

#25 , 14 mar 2013 10:43

@JPV ivm mijn opmerking dat de werkgever je niet kan verplichten hem te verwittigen (terwijl je al onderweg bent), dat je te laat gaat komen;
Ik zal het even uitleggen: als je onderweg bent (bus-auto-te voet etc...) kan je proberen je werkgever te verwittigen als je dat redelijkerwijs ook nog lukt zonder tijd te verliezen.... Maar hij kan je het NIET aanwrijven als je dat NIET lukt als je géén communicatiewmiddelen ter beschikking hebt van je werkgever.
Daarmee bedoel ik: als jij een persoonlijke GSM hebt, kan de werkgever niet eisen dat die op dat moment oeprationeeel is. Want het is JOUW GSM en daar heeft hij niets over te eisen...Dus als je op dat ogenblik geen belkrediet hebt, je batterij plat is, je GSM thuis ergens ligt. Heeft hij/zij daar niets over te zeggen.
Is andere zaak is als je een GSM van het bedrijf hebt.

de reden

#26 , 14 mar 2013 17:41

Werkgever kan perfect eisen dat een werknemer een hands-free kit heeft. Niet rechtstreeks, maar hij kan wél eisen dat u de werkgever kan bellen indien u te laat bij het werk zou komen.
hij kan dat vragen en eisen maar afdwingen is wat anders , hij mag wel de verloren arbeidstijd verlonen
kan perfect afgedwongen worden
wettelijk gezien alvast niet , dus moet het bepaald zijn in arbeidsovereenkomst , arbeidsreglement of (bedrijfs)cao

wat verplicht mij een gsm bij te hebben als ik ga werken laat staan een handvrij toestel ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#27 , 15 mar 2013 08:03

natuurlijk via AO, arbeidsreglement of CAO, niet zomaar. Staat ook in de meeste AO/AR's.

Turaki

#28 , 15 mar 2013 08:07

wat verplicht mij een gsm bij te hebben als ik ga werken laat staan een handvrij toestel ?
Niets, uw mag uw werkgever verwittigen op welke manier dan ook.

eylis

#29 , 15 mar 2013 10:33

enne in dit specifieke geval was poster al vroeger vertrokken om toch op tijd te komen gezien de aangekondigde weerscalamiteiten én zag hij onderweg dat hij nog te laat zou komen. In dit geval kunnen we echt spreken van een vervelende baas die zijn humeur uitwerkt. Als je in die slippende sneeuwfiles zit met al je zintuigen op scherp, ga je niet proberen bellen naar je baas.
Die wéét dat iedereen te laat zal komen.
Laten we wel wezen zeg.
@poster: en waren alle andere werknemers moe op tijd?
Op onze werkvloer van 15 man was er maar 5 man in geslaagd op te dagen in de loop van de VM...
Als je in totaal 6 uur onderweg bent om 5 uur te kunnen werken, kunnen bazen beter dankjewel zeggen dan te vitten héé :-)

de reden

#30 , 15 mar 2013 10:41

Niets, uw mag uw werkgever verwittigen op welke manier dan ook.
inderdaad als ik toekom

nu we toch over te laat komen hebben :
enkele jaren geleden werkte ik met de late shift als havenarbeider , ik had toen niks anders dan een oude fiets
de afzet was van 13u tot 13u10 en de verste kaden liggen op een behoorlijke afstand
ik kwam vrijwel elke shift behoorlijk te laat men was dat al gewoon van mij , de shift begon om 14u en ik kwam er soms pas om half 4 door
ondanks het vele reclameren hebben ze mij in al die jaren 0€ van mijn loon afgetrokken wegens te laat en 0 officiele klachten

momenteel ben ik gemoderniseerd en heb ik een auto
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”