aanvechten erfenis?

Loe
Topic Starter

aanvechten erfenis?

#1 , 19 mar 2013 20:19

Situatie:

Meneer X komt te overlijden heeft geen kinderen en geen ouders meer.
Enkel een broer Y met kinderen, 4 (A,B,C,D) in totaal.

Meneer X heeft een testament waarin hij alles nalaat aan de kinderen van zijn broer Y.
Maar stipuleert duidelijk dat kind D niks krijgt, maar wel diens kinderen P en Q.

Nu is de vraag wat is de verdeelsleutel?

Ik zou zeggen dat ze met 5 zijn om het ganse vermogen te verdelen.

Waarom? Aangezien X niet expliciet vermeld dat P en Q in de plaats van hun vader komen.
Aangezien X ook geen reservataire erfgenamen heeft, doet hij dus met zijn geld wat hij wil.
Tevens leeft kind D nog waardoor er niet echt sprake is van in plaatsstelling.

Wie geeft uitsluitsel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 19 mar 2013 20:30

Het maakt niet uit dat D niets krijgt, aangezien X geen kinderen noch ouders nalaat is hij vrij te kiezen bij testament om de begunstigden aan te stellen.
De twee kinderen van D, nl. P enQ krijgen wel iets.

Is er in het testament geen melding gemaakt van een mogelijke verdeelsleutel?

Volgens mijn bescheiden mening verdelen P en Q het deel van hun vader, die niets kreeg. Dit is volgens mij het meest logische.

Loe
Topic Starter

#3 , 19 mar 2013 20:47

@creatief

Inderdaad het meest 'logische' maar er is geen verdeelsleutel.

X zegt gewoon, met D heb ik niks meer te maken die krijgt niks, maar wel zijn kinderen.

Had X nu gezegd , het deel dat D had gekregen, wordt verdeeld over P & Q, dan was het simpel.

Maar dat is niet het geval en X zegt gewoon mijn vermogen is voor A,B,C,P en Q

Dat P & Q van een andere rang zijn doet volgens mij niet ter zake aangezien, X kiest wat hij doet.

De vraag is alleen, wat doe je met deze situatie?

Notaris zegt A,B en C krijgen 1/4, en P&Q krijgen elks 1/8.

In hoeverre kan je dit aanvechten en verdedigen dat elks 1/5 zou moeten krijgen?

Reclame

Loe
Topic Starter

#4 , 19 mar 2013 20:48

En daar komt nog bij dat Notaris weigert de originele testamenten te overhandigen of een copij aan P & Q.

....

Creatief

#5 , 19 mar 2013 21:14

Om hierover te oordelen zou het testament open op tafel gelegd moeten worden. Stel eventueel een tweede notaris hiervoor aan indien de eerste notaris weigert met open kaart te spelen. Indien er echt geen verdeelsleutel werd vermeld, dan krijgt elke begunstigde 1/5de van het vermogen. Ze delen in evenredigheid de lusten en de lasten.

Loe
Topic Starter

#6 , 20 mar 2013 10:49

Update: Notaris weigert inzage in de originele testamenten, volgens hem hebben bijzondere legatarissen geen recht tot inzage!?

Maw P & Q zijn begunstigd en moeten maar aannemen met hetgeen de notaris zegt.

k.b.

#7 , 20 mar 2013 11:16

....
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Loe
Topic Starter

#8 , 20 mar 2013 11:50

Inderdaad de "akte van erfopvolging" stipuleert een andere notatie/vermelding dan wat hetgeen is voorgelezen.

Creatief

#9 , 20 mar 2013 13:18

Ach zo, het testament werd wel voorgelezen! Geen nood, wanneer de aangifte voor de SSR wordt vermeld, dan zal een stuk van het testament hierin worden overgenomen, waarin ook de echte verdeelsleutel wordt vermeld.

k.b.

#10 , 20 mar 2013 15:34

....
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Loe
Topic Starter

#11 , 20 mar 2013 16:17

Hetgeen in de aangifte voor SSR staat lijkt op een fragment uit het testament, MAAR dit is destijds zeker zo niet voorgelezen.

Op moment van voorlezen was er geen sprake van de nu vermeldde verdeelsleutel. Volgens P & Q is die er dus niet.

Is die er wel geen probleem, dan is het zo.

Maar het enige wat de twijfel kan wegnemen is de oorspronkelijke tekst en niet de samenvatting van de notaris.

Maar door zijn bewuste tegenwerking versterkt hij alleen nog maar het gevoel dat er iets niet pluis is.

wanton

#12 , 20 mar 2013 18:26

Wanneer een alleenstaandfe zonder kinderen overlijdt , mag die via testament zijn totaal vermogen verdelen zoals hij wil. Hier is idd geen sprake van plaatsvervulling , want D komt gewoon niet tot de erfenis. Alle vermelde erfgenamen komen ten persoonlijke titel en op gelijke voet tot de erfenis. Er is blijkbaar geen verdeelsleutel vermeld , dus ieder ontvangt 1/5. Ieder begunstigde valt in de categorie 'anderen' , daar worden de SSR berekend op het totaal , waarna de netto nalatenschap verdeeld wordt.
Ik begrijp P & Q , die moeten op hun rechten staan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#13 , 20 mar 2013 20:10

@ Loe
Het testament van mijn broer (uit de echt gescheiden, zonder kinderen) hebben we zelf ook nooit in originele vorm gezien. Het testament werd anders verwoord bij de aangifte. En bij de gerechtelijke notaris werd het ook nog eens anders verwoord. Hier ging het niet om het principe van verdeling. Broer had de verdeling bepaald en kon onze moeder (intussen overleden) niet onterven. Ik stond ook telkens verbaasd dat het testament steeds anders werd vermoord.

Een geruststelling zouden voor P en Q zijn, dat de echte verdeling aan het licht komt als Vadertje Staat zijn kassalade opentrekt om de SSR te ontvangen.
Ik raad dan ook ten stelligste aan om samen de aangifte van de SSR te ondertekenen. Wacht dan af tot de Registratie de berekening van de verschuldigde rechten zullen zijn. Mogelijk volgt er nog een correctie op deze berekening.

Aangezien de notaris niet met open kaart speelt, zal hij de berekening van de SSR ook niet open en bloot op tafel leggen. Hij zal dan een voorstel doen om over te gaan op de verdelng nadat de SSR zijn betaald.

Beste is niet te ondertekenen voor een definitieve vereffening-verdeling. Ik raad je dan aan om eens snel naar de Registratie toe te stappen en daar een kopietje te vragen van hun berekeningen. Je krijgt enkel een kopie als je voordien ook hebt ondertekend.

Hopelijk mogen we de afloop van dit erfenisverhaal kennen. Veel zal er echter niet oveschieten aangezien jullie allen als "anderené worden beschouwd. We hadden iets meer geluk: broer was vooroverleden op moeder. Wij erfden van ons moeder. Mja, ... bij ons moet alles hier wel gerechtelijk gaan wegens gesjoemel.

Dus een geruststelling! De overheid kijkt mee over de schouders en berekent voor elke erfgenaam (eventueel herberekent) ieder zijn deel voor de heffing.

Creatief

#14 , 20 mar 2013 20:24

Ach zo, het testament werd wel voorgelezen! Geen nood, wanneer de aangifte voor de SSR wordt vermeld, dan zal een stuk van het testament hierin worden overgenomen, waarin ook de echte verdeelsleutel wordt vermeld.
De notaris zal de SSR wel regelen vermoed ik , vanuit de massa. (of al gergeld hebben)
Het heeft weinig zin hier dwars te gaan liggen ... de SSR zijn hier al niet aan voordelige tarieven ... als je er dan nog eens intresten gaat bovenop leggen (en eventueel boetes) ...

Indien alle gelden bij de notaris zijn ondergebracht rust nu op deze de moeilijke taak de massa te verdelen met ieders akkoord ...
het tonen van het testament kan zijn gehanteerde verdeelsleutel verklaren. (of net onttronen)

Ik vermoed dat nu alles vast zal komen te zitten (omdat men niet komt tot onderling akkoord).
Gedwongen vereffening met aanstelling van een andere notaris door de rechtbank is dan een uitweg. Deze zal zich dan opnieuw buigen over de "verdeelsleutel" ...

k.b.
Waarom zou alles vast te komen zitten??? Vadertje staat kijkt over de schouders heen en weet precies wat ieder erven zal.
Wie spreekt hier al van boetes? De SSR worden betaald van gelden uit de nalatenschap. Je loopt hier eveneens erg vooruit op een gerechtelijke vereffening-verdeling. Dit is echter niet nodig. Bovendien kan elke partij ook nog een bijkomende notaris aanstellen. Dus, gerechtelijk gaan is volgens mij in deze situatie een overbodige uitgave.

Loe
Topic Starter

#15 , 20 mar 2013 22:25

Ik heb nog een paar details weggelaten.

Mr X had meerdere testamenten, in zijn laatste herroept hij ze allemaal, en duidt één legataris aan. Een stichting onder leiding van mr Z.

Deze wordt aangesteld om legaten uit te delen en alles af te handelen, tevens betaald de stichting alle kosten en ssr'en.

Mr X zegt dan, mijn onroerend goed is voor de kinderen A,B,C van mijn broer Y. Met uitsluiting van kind D, maar wel diens kinderen P & Q.

Dus notaris zegt dat enkel de legataris inzage heeft , zijnde mr Z.

Mr Z op zijn beurt heeft precies ook niet graag pottenkijkers en weigert ook niet echt mee te werken.

Dus documenten opvragen bij SSR gaat niet wegens niet ondertekend.

Wel heeft notaris de akte van erfopvolging bezorgd, en nu wordt het pas helemaal leuk. Dit is een elektronische variant in word.
En de paragraaf die de verdeelsleutel van P & Q bepaald, zoals niet bleek uit de voorlezing, staat anders opgemaakt in dit document.
Het is dus alsof met die bewuste paragraaf iets veranderd is. Tevens is deze akte erfopvolging al een verbetering.

De eerste dateerde van 2 maand geleden, wat is er dus verbeterd/veranderd?

Er is wel één troef die P & Q kunnen uitspelen, om uit onverdeeldheid te treden dient er een akkoord van iedereen te zijn.

....

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”