aanvechten erfenis?

k.b.

Re: aanvechten erfenis?

#31 , 21 mar 2013 20:22

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#32 , 21 mar 2013 20:34

Met dikwijls 'als' of 'indien' komt men er niet uit.
Er zijn geen reservataire erfgenamen , dus de erflater laat zijn nalatenschap aan wie en zoals hij dat wil. Wanneer de erfgenamen bij naam genoemd worden , erven zij 'per hoofd' en niet 'per tak'. Volgens mij dient de erfenis verdeeld te worden in 5 gelijke delen. Alhoewel , afgaande op de terminologie die hier vermeld wordt , is er een interpretatie mogelijk dat de 2 kinderen van D in de plaats gesteld worden van hun ouder. Dus : verdeling in 4. De juiste redactie van het testament te weten komen is dus zeer belangrijk : met punten en komma's , en zo. Maar dat is momenteel niet mogelijk blijkbaar.

afspeeld :: opgelet k.b. = moet zijn : afspeelT
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#33 , 21 mar 2013 22:39

en als er problemen zijn ... dan schuift hij deze voor zich uit ... tot de rechtbank desgevallend een andere notaris aansteld voor een gerechtelijke verdeling ...

k.b.
aansteld: opgelet k.b. -> moet zijn -> aanstelt.

Bovendien loop je ver vooruit op de situatie, wat zelfs nog niet nodig is.

We kunnen moeilijk oordelen over deze situatie aangezien:
1. het testament eerst voorgelezen werd -> TS kan ook selectief doof zijn geweest of de voorlezing van het testament anders hebben geïnterpreteerd. Het voorlezen van een testament verloopt heel snel.
2. voor de rest zijn het allemaal gissingen.

Beter is dus een afwachtende houding aan te nemen tot Vadertje Staat zijn berekeningen heeft gemaakt.

Reclame

wanton

#34 , 21 mar 2013 23:44

Creatief ,
je kan waarschijlijk geen besluiten trekken uit de berekeningen van de Registratie qua SSR. Die zijn in beide situaties hetzelfde : ze worden namelijk berekend op de totaliteit , voor de verdeling. In rechte lijn worden ze per erfgenaam berekend , dat is hier niet het geval.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#35 , 22 mar 2013 01:26

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Loe
Topic Starter

#36 , 22 mar 2013 08:07

"als men al niet meer de "fairplay" heeft om indien er één van de begunstigden een "zinnige vraag" stelt gewoon een copij van het testament boven te halen en bepaalde zinscontructies nog eens tegen het licht te houden ...

Dan leert de ervaring dat het wantrouwen er goed in zit ..."

U slaagt de nagel op de kop. Wat voor P & Q een normale vraag leek, wordt 'vreemd' afgehandeld door alle betrokken partijen (notaris en testamentuitvoerder).
Het wantrouwen hebben ze dus zelf gecreëerd al dan niet bewust zo zal moeten blijken.

Morgen hebben we een gesprek met alle partijen, voor minder dan een inzage in de betreffende alinea's gaan we niet!

En inderdaad iedereen kan fouten maken, ook P & Q kunnen het niet goed begrepen hebben , dan is het zo. Maar het staat zwart op wit, dus kom daar dan mee naar buiten.

Loe
Topic Starter

#37 , 24 mar 2013 10:40

na veel gepalaver is er dan uiteindelijk toch inzage geweest in het originele testament, eesrt weigerde men nog steeds maar mits wat aandringen dan toch gelukt.

voor p & q is het nu duidelijk, wat op de voorlezing niet expliciet vermeld was, zijnde de verdeelsleutel, staat wel degelijk zo in het testament.

daarmee is het voor iedereen duidelijk en is de zaak gesloten.

alleen jammer dat de notaris en alle betrokkenen niet echt meewerkend waren van in het begin, dus kregen p & q al snel een etiket opgekleefd toen ze met vragen kwamen.

enfin iedereen bedankt voor de suggesties en advies

case closed!
;-)

Creatief

#38 , 24 mar 2013 12:14

En hoeveel krijgen P en Q nu uiteindelijk?

k.b.

#39 , 24 mar 2013 16:28

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Loe
Topic Starter

#40 , 24 mar 2013 16:51

de helft van het deel van de onterfde vader dus

1/8 dus ipv een 1/5

Creatief

#41 , 24 mar 2013 17:20

Ik had dit ook verwacht.

Rica

#42 , 18 apr 2013 01:11

Ik lees uw probleem nu pas. Bij vluchtig doorlezen meen ik te begrijpen dat u eigenlijk wel het originele testament wil inkijjken om met eigen ogen te lezen wat er nu eigenlijk werd gestipuleerd. M.i. betreft het een 'duo-legaat', wat een constructie is om tot lagere successierechten te komen en de successierechten te laten betalen door een vzw....
Maar een testament moet, na overlijden, geregistreerd worden op het registratiekantoor. En normaal gezien is iets wat geregistreerd is, inkijkbaar. M.i. kan je op het registratiekantoor te weten komen wat er juist in het testament staat!

Rica

#43 , 18 apr 2013 01:31

Sorry! Idd veel te vlug gelezen en niet gezien dat er niet 1 blz, maar 3 waren... probleem bleek dus al opgelost...
Maar mijn opmerking hier boven blijft wel geldig dat m.i. de inhoud van het testament, zonder al te veel problemen, had gekend kunnen zijn via het registratiekantoor...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”