Wederverhuringsvergoeding of niet?

KrulleC
Topic Starter

Wederverhuringsvergoeding of niet?

#1 , 23 mar 2013 16:13

Geachte

Ik huur sinds 1 augustus 1987 dezelfde woning en ben 85 jaar oud.
In 2008 is de eigenaar overleden en werd de woning eigendom van de kleinzoon.
Het bestaande contract liep door aan dezelfde condities bij de nieuwe eigenaar .
In januari 2011 kreeg ik te horen dat het contract afliep en dat indien ik wilde blijven wonen er een nieuw contract (modelcontract van de vlaamse regering die je kan downloaden) zou worden opgemaakt (type: 3, 6, 9 jaar) met ingang van 1 augustus 2013. Ik moest geen borg storten en de rentevoet voor eventuele verwijlintresten werd op 0% bepaald. De huurprijs zou omhoog gaan van 349€ naar 550€ omdat de verhuurprijs van huizen in de buurt ook daarrond schommelt. De eigenaar belooft en houdt woord om het dak te laten isoleren en vernieuwen. Er werd een EPC audit gedaan, het contract geregistreerd en een plaatsbeschrijving opgemaakt.

Nu heb ik in februari 2013 mijn opzeg van 3 maand gegeven omdat ik naar een serviceflat verhuis. De eigenaar vraagt nu van mij 2 maand wederverhuringsvergoeding omdat ik zogezegd verhuis tijdens het tweede jaar van het contract.

Dit is toch niet correct? Ik woon er reeds bijna 26 jaar onafgebroken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 23 mar 2013 17:48

Als u langer dan 3 jaar huurt in de zelfde woning
is de opzeg 3 maanden zonder meerdere kosten
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#3 , 23 mar 2013 21:36

Beschikbaarheid serviceflat ed worden door de meeste vrederechters, zeker gelet op uw leeftijd, aanvaard als overmacht. Sinds wanneer was u ingeschreven voor een serviceflat? Zijn er medische redenen waarom ondersteunend wonen vanaf heden is aangeraden? (hoef de redenen niet te weten, het zijn argumenten die u kan gebruiken om mocht het tot voor de vrederechter komen.)

Reclame

freelance

#4 , 24 mar 2013 00:03

Burgerlijk Wetboek - Huurwet :
Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Denk niet dat overmacht hier een rol speelt .
Huurder mag opzeggen met 3 maand , zonder wederverhuringsvergoeding .
Het nieuwe contract begint pas te lopen op 1 augustus 2013 .( als dit geen fout is ) .Tot zolang blijft de oude overeenkomst gelden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KrulleC
Topic Starter

#5 , 24 mar 2013 10:07

Geachte,

Ik wil nu naar die serviceflat gaan omdat ze nieuw gebouwd zijn en omdat ik anders mijn plaats zou kunnen verliezen.
Ik heb me inderdaad vergist mbt de ingangsdatum van het nieuwe contract. De datum dat het nieuwe contract inging was op 1 augustus 2011 ipv 2013:dus ik heb het nieuwe contract getekend in februari 2011. Excuses.

freelance

#6 , 24 mar 2013 15:36

Verhuurder heeft in principe juridisch gelijk .
Indien u de twee maand wederverhuring wil betwisten , zal dit via vrederechter moeten . ( ontbinding contract vragen , zonder schadevergoeding -- in minnelijke schikking ) .
Uw verdediging :

** Bewoond het goed sinds 1987
** Medische redenen ( of overmacht ) - zie Vandebos .

Turaki

#7 , 24 mar 2013 15:43

Kan men een contract beëindigen, om dan een nieuw te starten met hogere prijs? Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat dit niet wettig is, en dat de prijsverhoging (buiten de index dan) ook niet opgelegd kan worden.

artemis

#8 , 24 mar 2013 17:04

Als het nieuwe contract met dezelfde verhuurder enkel en alleen afgesloten werd om in onderlinge overeenstemming de huurprijs te verhogen, dan lijkt het mij niet logisch dat de verhuurder nu recht heeft op een wederverhuringsvergoeding.
Bewijs van 26 jaar bewoning kan makkelijk aangetoond worden. Ik heb nauwelijks ervaring met vrederechters, maar het zou mij verbazen als deze de verhuurder in dit geval gelijk zou geven.
Dit is uiteraard louter een gissing.

freelance

#9 , 24 mar 2013 21:27

Art. 3. Duur van de huurovereenkomst.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.

Toelichting uit de huurbrochure.

1. Mag de huurprijs vrij
worden bepaald?
Hier gelden twee belangrijke regels:
• De huurprijs wordt, telkens wanneer een nieuwe
huurovereenkomst wordt gesloten
, of het nu
gaat om dezelfde verhuurder en zelfde huurder
of om andere personen, vrij bepaald tussen de
partijen.
Dit is niet het geval wanneer het gaat
over opeenvolgende huurovereenkomsten van
korte duur met verschillende huurders, die
beëindigd werden door de verhuurder.
Met andere woorden, de huurprijzen zijn niet
gereglementeerd
. De huurwet behoudt dit fundamenteel principe.
Voorbeeld:
Wanneer de partijen bij het verstrijken van een
huurovereenkomst van negen jaar besluiten een
nieuwe overeenkomst van negen jaar te sluiten,
of een nieuwe huurovereenkomst van drie jaar,
dan wordt de nieuwe huurprijs vrij bepaald.

Na een periode van 9 jaar kan de huurovereenkomst dus verbroken worden , en kan er met dezelfde huurder een nieuwe overeenkomst afgesloten worden met ANDERE condities . ( indien correct opgezegd - § 1 tweede lid ) .
Vraag is of dit hier correct verlopen is . Dat blijkt niet uit de vraagstelling , en zal mogelijks ook geen invloed meer hebben .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mar 2013 00:26

Laaste 9 jaar verlopen in 2014 als ik kan rekenen.
Zaak heeft persoon getekend?
Maar zie ook opmerking van Vandebos.

Tope

#11 , 25 mar 2013 01:51

'De huurprijs zou omhoog gaan van 349€ naar 550€ omdat de verhuurprijs van huizen in de buurt ook daarrond schommelt.'
Dit is ineens een verhoging van de huurprijs met 57,60 %. Slik!
In ruil laat de eigenaar dan wel het dak vernieuwen en isoleren, maar dat had waarschijnlijk sowieso moeten gebeuren.

freelance

#12 , 25 mar 2013 14:22

Laaste 9 jaar verlopen in 2014 als ik kan rekenen.
Zaak heeft persoon getekend?
Maar zie ook opmerking van Vandebos.
Of de 9 jaar nu verlopen in 2011 , 2014 , of 2025 maakt geen verschil voor de opzeg van de huurder .
Mijn bedoeling was om aan te tonen dat een huurcontract van lange duur , wel degelijk kan vernieuwd worden ( en niet eindeloos hoeft door te lopen ) met andere voorwaarden .

Maar in dit geval hier zijn er blijkbaar wel zaken gebeurt in het verleden die niet helemaal volgens het boekje gebeurt zijn .

Terug naar “Huren”