Beste leden,
Ik weet dat dit forum geen bindend juridisch advies geeft, maar misschien is mijn vraag zeer duidelijk en makkelijk te beantwoorden.
Indien jullie van mening zijn dat ik beter een advocaat in handelsrecht onder de arm neem, zal ik dit zeker doen.
vraag:
-------
Hoe moeten wij geld van derden behandelen waarvan we de ledenadminstratie behandelen en de daarbij horende betalingen beheren?
Even een voorbeeld van een transactie:
1) Een prospect komt op een website terecht waarop hij een formulier invult en kiest voor abbo X met als lidgeld 1000 EUR / jaar.
2) Hij registreert zich door dit formulieren in te vullen ( gegevens komen bij ons in de databank terecht ).
3) Hij komt vervolgens terecht op een betaalpagina, die door ons geconfigureerd wordt, maar een externe betaalpartner betreft ( bvb ogone).
4) Het geld komt op onze rekening terecht.
5) Tweewekelijks brengen wij de bedrijven op de hoogte van de inkomsten en doen wij uitbetalingen v/h ontvangen bedrag ( - kosten en abbo bijdragen ).
Dit geld moet volgens mij al zeker op een derde rekening komen, aangezien het niet ons geld betreft
A) kunnen wij dit geld automatisch doorstorten en achteraf de kosten factureren aan de bedrijven waarvoor we de administratie / betalingen doen?
of
B) kunnen wij dit geld automatisch doorstorten, met de afgehouden kost etc, en dan achteraf die kosten gewoon factureren?
Is er in België een controlerende instantie inzake deze praktijken? Ik weet dat er in Nederland bijvoorbeeld bepaalde wetten en instanties zijn:
http://www.afm.nl/nl/professionals/rege ... /wwft.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt om mijn vraag te lezen en hopelijk weet iemand er wat meer van.
Met vriendelijke groeten
Sam Vloeberghs