vaderschap

de weghe
Topic Starter

vaderschap

#1 , 10 nov 2007 12:55

mijn vader is 84 jaar,ik draag zijn familienaam niet,en heb dus als zoon van, geen rechten.ik verzorg hem nu en sta hem bij voor het medische
wat kan ik doen om als nog zijn familienaam te verkrijgen??
het is geen kwestie van te willen erven,want vader heeft geen eigendom
noch geld of andere kostbaar heden.
het ga er om dat hij van mij in geval van overlijden een degelijke begravenis kan krijgen?want hij heeft geen enkele band meer met zijn
familie.
ps.Ik ben de enige zoon van hem,vader is nooit getrouwd geweest.
hij en mijn moeder wonen samen sinds 10 jaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 nov 2007 10:48

“Art.335...§ 3. Indien de afstamming van vaderszijde komt vast te staan na de afstamming van moederszijde, blijft de naam van het kind onveranderd. Evenwel kunnen de ouders samen...in een door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgemaakte akte verklaren dat het kind de naam van zijn vader zal dragen.Die verklaring moet worden gedaan binnen een jaar te rekenen van de dag waarop de personen die de verklaring doen, de vaststelling van de afstamming hebben vernomen en voor de meerderjarigheid...§ 4. Indien de afstamming van een kind wordt gewijzigd wanneer het de meerderjarige leeftijd heeft bereikt, mag er zonder zijn akkoord geen enkele verandering aan zijn naam worden aangebracht.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De wijziging van afstamming kan gerealiseerd worden door erkenning.

“Art.327.Indien de erkenning niet is geschied in de akte van geboorte, kan zij geschieden bij authentieke akte, met uitsluiting van het testament.”(B.W.).

‘authentieke akte’ wordt opgemaakt door Burgerlijke Stand of Notaris.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Archief”