overkopen woning

Gil65
Topic Starter

overkopen woning

#1 , 02 apr 2013 20:07

Situatie : 3 jaar 'gescheiden' na 15 jaar wettelijke samenwoning. Samen lening aangegaan en huis gebouwd (50/50).
Ik ben in woning blijven wonen en betaal alle kosten alleen (lening , belastingen , ...). Er staat niks op papier betreffende regeling huis. Ik probeer dit al heel lang in orde te krijgen maar ex weigert alle medewerking. Ik zou het huis willen overkopen maar ex wilt niet verkopen. Ik heb nu ontdekt dat hij een nieuwe lening aangevraagd heeft (met vriendin) om een nieuw huis te bouwen. Ik wil nu kost wat kost 'onze' woning kopen omdat ik geen risico wil nemen (stel dat daar iets financieel misloopt , dan kan bank zijn roerende en onroerende goederen in beslag nemen , dus ook de helft van ons huis en daar sta ik dan ...). Kan ik hem op een of andere manier 'verplichten' om huis te verkopen aan mij ? Ik zou natuurlijk niet graag hebben dat het openbaar verkocht wordt ...
Onze kinderen hebben hun domicilie bij mij en er is een weekendregeling.
Alvast bedankt voor advies , tips , ....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 02 apr 2013 20:24

Ik vermoed dat beide eigenaars dienen te tekenen wanneer de gezinswoning als borg wordt gesteld.
Al zou ik het risico niet willen lopen, dat ex na al die jaren nog een bezettingsvergoeding komt op te eisen wanneer jullie kinderen de deur zullen uit zijn..
Het lijkt me dan ook raadzaam dat beiden partijen heen en ander door een notaris op papier laten zetten en wettigen.
Handige documenten voor Personenrecht

Gil65
Topic Starter

#3 , 02 apr 2013 21:20

Bedankt ..
De moed zakt me soms in de schoenen ... want de notaris verwacht telkens beide partijen en als de ene nooit komt opdagen kan de andere niet veel doen.
Ik wil zeker geen risico lopen en vooral ook zekerheid hebben zodat ik in alle rust eindelijk verder kan ...
Onze woning wordt niet expliciet als borg opgegeven maar als je een lening niet kunt afbetalen dan gaan ze vermoedelijk het geld wel gaan zoeken (en zijn 'eigendommen' zullen ze wel weten te vinden ...)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”