belastingscontrole

gdm2
Topic Starter

belastingscontrole

#1 , 05 apr 2013 12:36

Indien de belastingscontroleur de boekhouding nakijkt ten huize/kantoor van de boekhouder, mag hij dan op dat ogenblik beslissen om de controle verder te zetten/hervatten op het woon/werkadres ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 apr 2013 14:18

In principe moet de controle altijd doorgaan op de maatschappelijke zetel. Meestal kun je de ze wel overtuigen om het bij de boekhouder of op kantoor te doen.

gdm2
Topic Starter

#3 , 05 apr 2013 14:35

De afspraak is bij de boekhouder maar moet ik op de zetel of thuis blijven in geval hij toch wil komen, zelfs privé ?

Reclame

bartvdv

#4 , 05 apr 2013 14:43

De controle gaat door bij de boekhouder (omdat hij het volmacht heeft om de aangiftes in te dienen). En niet in de privé-vertrekken, tenzij beide door elkaar lopen. Ik zou voor de controle dus helemaal niet thuis blijven of afspraken verzetten. Mocht hij toch langskomen op het werkadres, dan kan hij daar toch niet veel doen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2013 14:57

De ervaring heeft me geleerd dat een controleur als hij voor het eerst komt toch graag eens de werkplaats(en) ziet, en dit meestal vooraf gaand van de controle, natuurlijk de sectoren hebben wel verschil.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gdm2
Topic Starter

#6 , 05 apr 2013 16:51

Normaal dat hij het wel eens wil zien en hij mag dat maar heeft hij de bevoegdheid om ten allen tijde binnen te komen zonder voorafgaande afspraak, maw politie ed moeten een bevel hebben, de controleur niet ?

LeenW

#7 , 05 apr 2013 17:04

Het beroepsgedeelte mag hij inderdaad binnengaan, uw privé zeker niet. En er zijn ook beperkingen i.v.m. de uren dat controleurs zich mogen aanmelden.

Nuja, "binnengaan". Hij moet toestemming vragen en in principe kunt u weigeren. U zal dan wel een boete krijgen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”