overname eenmanszaak

beeriebeer
Topic Starter

overname eenmanszaak

#1 , 31 jan 2013 19:33

Ik heb een overnemer voor mijn eenmanszaak. Het is een horecazaak. Nu vraag ik mij af hoeveel ik aan de belastingen zal moeten afgeven.
Is dit 16,5% of 33%?
Hoe moet ik dit zelf berekenen, graag in mensentaal.

Met vriendelijke groeten
beeriebeer

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 31 jan 2013 20:16

Googel even op stopzettingsmeerwaarden dan zal je veel info terugvinden.

Algemeen is er een belasting van 33 % + gemeentebelasting voor zover de overname voldoet aan de 4 x 4 regel. Met andere woorden : de overname som mag niet hoger zijn dan 4 keer de gemiddelde winst van de afgelopen 4 boekjaren.
Er is een taxatie van 16,5 % voor zover de overlater > 60 jaar is, Bij stopzetting ingeval overlijden of bij gedwongen stopzetting.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

christiaanr

#3 , 06 apr 2013 15:13

Ik spring hier even in, als dat mag, met een eigen vraag:

Ik wil mijn bedrijf, een eenmanszaak opgericht in oktober 2012, verkopen. In 2012 werd praktisch geen winst gemaakt.
In 2013 wel, maar enkel gedurende 3 maanden. In die periode werd een hoge winst geboekt, waaruit het potentieel van de zaak blijkt.
Nu ga ik emigreren en wordt de zaak verkocht. De verkoopprijs en meerwaarde zullen bijgevolg hoger liggen dan de 4x4 regel.
Ik heb namelijk maar een zeer korte referentieperiode. Aan welk belastingtarief moet ik denken?

Hoe gaat het verkopen in z'n werk? Maak ik een factuur met BTW op? Hoe regel ik dat met een vereenvoudigde boekhouding?
Is het aangewezen om hierbij een boekhouder in te schakelen, of lukt dat zelf ook wel?

Alvast bedankt,

Christiaan

Reclame

basejumper

#4 , 09 apr 2013 20:18

Christiaan,

In dat geval zal je niet genieten van het bizjonder tarief van 33 % maar zal de opbrengst belast worden aan het "normale" tarief van je aanslagbiljet van inkomestenjaar 2013. het tarief daarvan is afhankelijk an het totaal netto belastbaar inkomen? gezien ik dat niet ken is voorspellen koffiedik kijken. Reken circa 50 %.
ik zou daar wel een boekhouder voor inschakelen. Kwestie van aansprakelijkheid BTW enz ook duidelijk af te sluiten bij verkoop.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

christiaanr

#5 , 10 apr 2013 11:24

Bedankt voor de info, Basejumper.

Het gewone belastingtarief kan ik nu wel berekenen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”