zus krijgt bouwgrond

idw
Topic Starter

zus krijgt bouwgrond

#1 , 06 apr 2013 15:15

even kort de situatie schetsen:

Mijn zus krijgt van moeder een bouwgrond (100000€), toen ik gebouwd heb, heb ik 25000€ gekregen.
Het zou dan toch normaal zijn dat mijn zus mij hiervan een deel betaald of zie ik dat verkeerd?
Het ligt ook allemaal zo gevoelig he.

graag jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 06 apr 2013 16:24

Je moeder mag haar geld geven aan wie ze wil; of jij, je zus of de melkboer geld krijgen is haar zaak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

idw
Topic Starter

#3 , 06 apr 2013 18:51

ja maar normaal is dat toch niet he

Reclame

wanton

#4 , 06 apr 2013 19:14

Je moeder mag haar geld geven aan wie ze wil; of jij, je zus of de melkboer geld krijgen is haar zaak.

Oude belg , dit is iets te simpel zoals jij het stelt.
Indien er geen speciale verdeling betekend staat in de akte - en zelfs dan ook nog - moet er een verrekening gebeuren bij de afhandeling van de nalatenschap van de schenker. Speelt geen rol hoe lang dat nog zal duren.
De bouwgrond wordt op dat moment geherwaardeerd aan de waarde van dat moment. Misschien is dat 200.000 €. Daartegenover staat de 25.000 € die steller heeft ontvangen. Verschil = 175.000 €. Steller heeft dan het recht het verschil op te eisen uit de erfenis , voor een verdeling geschiedt. Kan dat niet gecompenseerd worden , is hij in de mogelijkheid dit van zijn zus te eisen.
Alle schenkingen moeten verrekend worden. En voor onroerende goederen is dat aan de waarde op moment van overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”