Fiscale aftrek enige woning

Jerreke
Topic Starter

Fiscale aftrek enige woning

#1 , 10 apr 2013 12:21

Hoi, Ik zie even het bos door de bomen niet meer dus ga gewoon mijn vraag stellen, mijn excuses als het als eens op dit forum voorkomt.

De situatie is als volgt:
Aankoop gedaan van een nieuwbouwappartement met het oog op verhuren
Ik heb verder nog geen eigendommen dus het is de enige woning
De lening wordt deze maand aangegaan
Voorziene opleverdatum is december 2013

Wat ik zover begrepen heb, kan zijn dat ik hier al de mist in ga:

In dit geval zou ik er gedurende 1 maand mijn domicilie zetten zodat het op 31 dec 2013 mijn enige en eigen woning is en kan ik dusgevolge genieten van alle fiscale voordelen gedurende de volledige looptijd van de lening.
Klopt dit of niet?

En in het andere geval dat de opleverdatum pas in 2014 valt moet ik dan daar gedomicilieerd zijn tot 31 dec 2014?

Hopelijk kan iemand mij raad geven hierover
Alvast bedankt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 15 apr 2013 14:23

Hoi, Ik zie even het bos door de bomen niet meer dus ga gewoon mijn vraag stellen, mijn excuses als het als eens op dit forum voorkomt.

De situatie is als volgt:
Aankoop gedaan van een nieuwbouwappartement met het oog op verhuren
Ik heb verder nog geen eigendommen dus het is de enige woning
De lening wordt deze maand aangegaan
Voorziene opleverdatum is december 2013

Wat ik zover begrepen heb, kan zijn dat ik hier al de mist in ga:

In dit geval zou ik er gedurende 1 maand mijn domicilie zetten zodat het op 31 dec 2013 mijn enige en eigen woning is en kan ik dusgevolge genieten van alle fiscale voordelen gedurende de volledige looptijd van de lening.
Klopt dit of niet?

En in het andere geval dat de opleverdatum pas in 2014 valt moet ik dan daar gedomicilieerd zijn tot 31 dec 2014?

Hopelijk kan iemand mij raad geven hierover
Alvast bedankt!!!
Je haalt een paar zaken door elkaar.

Als ik je goed begrijp dan zal pas in december 2013 je over de woning kunnen beschikken. Maw je eerste aflossing zal in januari 2014 gebeuren? Of gebeurden er reeds aflossingen tijdens de oprichting ervan?

Indien je pas in 2014 zal beginnen betalen met je lening dan ben je financiëel beter van pas in januari 2014 je domicilie op het adres van die woning te plaatsen. De reden hiervoor is dat je dan pas in 2014 voor de eerste maal je onroerende voorheffing (grondlasten) van die woning zal te betalen krijgen (je zou dan één zo'n betaling - voor 2013 - vermijden).

Indien je reeds aan het afbetalen bent gedurende 2013 dan is de situatie natuurlijk anders, dan heb je een voordeel van je domicilie nog in 2013 te verplaatsen (voor het deel 'eigen' in 'eigen en enige woning'). Indien het ook je enige woning dan ook is.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”