Hulp nodig bij wettelijk huwelijksstelsel (huis)

Lennert0705
Topic Starter

Hulp nodig bij wettelijk huwelijksstelsel (huis)

#1 , 13 apr 2013 20:06

Beste,

Mijn vader en mijn stiefmoeder staan op het punt om te scheiden (stiefma heeft m'n pa bedrogen: misschien heeft dit belang)

Wij zijn al goed vooruit aan het denken en wij zitten met een vraag.

Het huis en de grond staan op zowel mijn vader als mijn stiefmoeder, maar mijn vader heeft het grootste deel betaald: enkel een lening van 100.000 euro die nog maar een deel is afbetaald heeft mijn stiefmoeder mee afbetaald. (Dus de rest heeft mijn vader betaald met het geld van zijn spaarrekening.)

De vraag is nu ofdat het huis en de grond 50/50 gedeeld gaat worden ofdat ieder het vermogen dat hij/zij er in heeft gestoken ook terug krijgt.
(Wettelijk huwelijksstelsel)

Alvast bedankt!

Lennert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 apr 2013 20:30

Vader zal wel kunnen bewijzen dat hij een zeker bedrag heeft ingebracht. Bij de vereffening van de scheiding moet de schuld van de gemeenschap aan het vermogen van vader eerst geregeld worden , voordat de verdeling kan geschieden.
Maw : van de verkoopprijs wordt eerst het deel van vader afgenomen , dan wordt de schuld van de lening betaald. De rest kan verdeeld worden , ieder de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lennert0705
Topic Starter

#3 , 13 apr 2013 20:36

En als mijn vader het deel man mijn stiefmoeder wilt overkopen en in het huis wilt blijven wonen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2013 22:02

Dat geld van die spaarrekening moet er wel al geweest zijn toen vader trouwde.

Lennert0705
Topic Starter

#5 , 13 apr 2013 23:00

alvast bedank voor de reacties!
Wat ik vergeten te melden ben is dat hij had een (vorig) huis volledig op zijn naam staan voor da hij trouwde, eenmaal da hij getrouwd was heeft hij het huis verkocht en met da geld het nieuwe huis gebouwd.

lucgescheiden

#6 , 20 apr 2013 11:30

De echtscheidingsprocedure basseert zich heden enkel op het recht om te kunnen scheiden, enige schuldvraag is
daarbij niet langer aan de orde.
M.a.w. je partner bedriegen tegen je huwelijksbelofte (ook al betreft dit een contract) in, doet niet ter zake.

Uit ervaring mag ik u mededelen dat de vader, ook al kan hij bewijzen dat hij een zeker bedrag heeft ingebracht,
aangewezen is op de rechtvaardigheidszin van de aangestelde notaris.
Wanneer deze zin heeft om een partijdige notarisstaat neer te leggen, wordt uw vader daarmede minstens 5 jaren gegijzeld,
zijn gezin afgenomen, de gezinswoning afgenomen en verder gepluimd zodat zijn verdediging onmogelijk wordt.
Ook mijn vorige huis stond volledig op mijn naam... uw verhaal is dus zeer gelijkend!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”