inbreuk op privacy?

dafke
Topic Starter

inbreuk op privacy?

#1 , 15 apr 2013 19:48

Ik heb een probleem aan de hand met de gepensioneerde buurman. We wonen op de buiten, dus een goede 100m achter ons is het allemaal veld en weide. In de straat zitten nog echte boeren met koeien, varkens, ... Zijn huis grenst aan onze tuin achteraan, dus maw zijn leefruimte, is waar onze tuin is. Nu hebben wij namelijk kippen, eenden, honden, konijn, kat en 2 mini-varkens zitten.
Nu maakt hem een probleem die door de varkens wordt veroorzaakt, geurhinder...
Zijn woning is al meer dan 100 jaar oud, en de gevel, die net voor de scheiding staat, en langs mijn zijde is afgesloten met betonplaten, zit geen enkele voeg meer tussen de bakstenen.. dus er is een ruimte tussen van een 20cm tussen zijn gevel en mijn betonplaten (die er al stonden als ik het huis kocht).
Hun slaapplaats is in een apart hok, dat nog is in een apart gebouw staat, en hun leefruimte bestaat dus naast die betonnen platen en een grote oppervlakte.. Nu weet iedereen dat als een varken zijn behoefte doet, dat dit zo ver mogelijk van zijn slaapplaats is. Op die plaats waar ze hun behoefte doen, dat is voorzien van zand en wordt regelmatig opgekuist en de zand wordt vernieuwd..
Hij had me hiervoor al is aangesproken en mij bij hem thuis te laten komen, om de geur te komen opsnuiven..Er hing wel een lichte geur, maar niet hinderlijk, vind ik persoonlijk.. Ik heb toen gezegd dat we van plan waren om een heel groot kot te maken en dit centraal in onze tuin te plaatsen.
Als de boeren hier mest voeren op hun veld, ruikt de ganse straat dagenlang naar de mest, dat is nl op den buiten wonen, dat moet je er maar bijnemen.
Nu kwam ik vorige week thuis, en stond hij in zijn goot van zijn dak, foto's te nemen van de varkens en hun leefruimte. Om foto's te kunnen nemen, moet hij een ladder nemen, die in zijn velux zetten, en dan in zijn goot staan.
Ik vroeg wat hij aan het doen was, en hij zei dat dit was om voor de bevoegde instanties en voor zijn zonen, om dit aan hun te laten zien, vanwaar de geur komt..

Heb gezegd dat niet kon dat hij zomaar foto's nam van mijn tuin en dan begon hij te vragen, waarom dat kot nog altijd niet herplaatst was. Met dit goede weer in ons belgenlandje, heb ik nog altijd geen beton kunnen gieten, met de vries die sinds twee weken eindelijk gedaan is. Ik heb ook een druk leven, dus heb niet altijd de tijd, om 's avonds nog verder te werken thuis.. Het begint goed weer te worden, dus ik kan aan het nieuwe kot beginnen.

Dus nu is mijn vraag: Kan hij mij iets doen voor de 'geurhinder' die mijn varkens zouden produceren en kan ik hem iets doen omdat hij foto's neemt van mijn varkens en hun leefruimte en gedeelte tuin?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2013 20:41

Geurhinder bewijzen met foto's?

Zulke capriolen uithalen om foto's te nemen? Dus duidelijk veel inspanningen geleverd om uw eigendom te fotograferen....
Volgens mij niet direct correct.... maar waarvoor gaat hij de foto's gebruiken?
En wat staat er op?

Mag u daar varkens houden op die plaats?
Hebt u dat al eens nagezien bij de gemeente.

Als dat mag .. dan hebt u geen probleem en dan is het gebruik van die foto's ineens zonder reden.

dafke
Topic Starter

#3 , 13 mei 2013 19:17

Nog is een update..

Vandaag een brief in de brievenbus, van de buurman, een ganse uitleg over de geurhinder dat hij heeft en last van 'strontvliegen' terwijl wij er hier zelf geen enkele in onze hof hebben zitten...
En dat de varkens uiterlijk tegen 26 mei moet verwijderd zijn, zodat hij terug kan genieten van zijn tuin en huis..

Ik heb gans het politiereglement nagelezen van onze gemeente, maar er staat niets in, van het houden van varkens..

Morgen gaat de vriendin is horen op de gemeente, hoe het juist zit, met het houden van varkens, maar aangezien er in onze straat boeren zitten, zal hier geen probleem mee zijn..
Kan hij mij iets doen?
Kan ik tegen hem iets doen?

Alvast bedankt

Reclame

eylis

#4 , 14 mei 2013 08:40

mini-varkens, bedoel je vietnamese hangbuikvarkens of een echt kleine mini-soort? Dat zijn dus huis of tuindieren en geen professioenle veestapel. Ik ben er tamelijk van overtuigd dat je dat mag houden als ze genoeg loopruimte hebben en een goed hok. Je moet natuurlijk het mest regelamtig afvoeren als de loopruimte tamelijk klein is.

Terug naar “Privacy-bescherming”