Verpleger op reis met patiënt

CDT
Topic Starter

Verpleger op reis met patiënt

#1 , 16 apr 2013 09:18

Beste,

Ik ga binnenkort met een patiënt op reis. Ik ben een verpleegkundige.
Mijn vraag is: zijn mijn kosten ( hotel, vliegtuig) deels aftrekbaar? Ik ga niet werken voor een vennootschap, maar gewoon als persoon. Kan ik dat in mindering brengen in mijn aangifte van de personenbelasting als beroepskost?

Avast bedankt,
Vriendelijke groetjes,
CDT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 16 apr 2013 13:37

Beste,

Ik ga binnenkort met een patiënt op reis. Ik ben een verpleegkundige.
Mijn vraag is: zijn mijn kosten ( hotel, vliegtuig) deels aftrekbaar? Ik ga niet werken voor een vennootschap, maar gewoon als persoon. Kan ik dat in mindering brengen in mijn aangifte van de personenbelasting als beroepskost?

Avast bedankt,
Vriendelijke groetjes,
CDT
De vraag is of je patiënt in dit geval niet eerder je werkgever wordt?

Dan zou je werkgever al deze onkosten dienen te dragen (waar jij normaal niet voor belast zou worden). Je zal het als loontrekkende moeilijk hebben om deze uitgaven te koppelen aan je inkomsten, juist omdat de fiscus ervan uitgaat dat als deze kosten te maken hebben met je activiteit je opdrachtgever die zou dienen te dragen).

Indien je een zelfstandig verpleger bent dan wordt het antwoord natuurlijk iets anders.

In dat geval kan je alle onkosten fiscaal als bedrijfslasten inbrengen die te maken hebben met je activiteit (of minstens voor het percentage dat ze beroepsmatig zijn).

In dit laatste geval zal je zelfs dagelijkse forfaitaire bedragen kunnen fiscaal in mindering brengen omdat je buiten huis bent (wordt aanvaard omdat ambtenaren bij buitenlandse reizen eveneens dergelijke forfaitaire bedragen vergoed worden).

Deze forfaitaire bedragen betreffen maaltijden en dergelijke meer voor drankjes. Omdat deze uitgaven natuurlijk hoger zijn dan wat ze je thuis zouden kosten...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

CDT
Topic Starter

#3 , 16 apr 2013 22:44

Bedankt!!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”