Tak21 om stiefkinderen te benadelen

Rinko
Topic Starter

Tak21 om stiefkinderen te benadelen

#1 , 17 apr 2013 20:43

Mijn stiefvader is getrouwd met mijn moeder onder stelsel gemeenschap van aanwinsten toen ik 5 jaar was .
Ik ben er nu 59 .
Stiefvader heeft nooit kinderen gehad .
Stiefvader ( 69 jaar ) is 10 jaar jonger dan mijn moeder en heeft steeds haar gelden beheerd en volgens de dingen die ik heb onderzocht ook verduisterd en vanalles ondernomen om zichzelf te verrijken .
Een dik jaar geleden is mijn moeder dan opgenomen geweest in het ziekenhuis en het zag er niet goed uit ( moeder heeft dan ook al wat leeftijd ) .
In de tijd dat mijn moeder in het ziekenhuis lag en ze aan een zijden draadje hing heeft mijn stiefvader dan naar mijn vermoeden met de gelden van hun gezamelijke rekening een tak 21 verzekering afgesloten op zijn naam en dit voor 10 jaar volgens het contract .
Ik heb bewijzen gevonden dat er in 2012 een premie is op gestort van 40 000 euro .
Er staat in het contract begunstigde bij leven : de verzekeringsnemer
Bij overlijden : de echtgenote . Bij ontstentenis de kinderen van de verzekeringsnemer voor elk een gelijk deel.

Ik heb de indruk dat mijn stiefvader deze verzekering heeft afgesloten om mij te kunnen benadelen of om geld weg te sluizen ten goede van hem .

Waarom .

1. Ik ben niet geadopteerd door hem dus zal ik bij het overlijden van hem niets erven , dus waarom vermeld hij dit in het contract ?
2. Er is bij haar eerste ziekenhuisopname gezegd dat mijn moeder versleten was en geen jaren meer te leven zou hebben .
Als je dan weet dat stiefvader nog 10 jaar jonger is dan haar en haar waarschijnlijk zal overleven .
Moeder is nu slecht , maar wat gebeurd er als zijn overlijd ??

Graag wat meningen en raad want ik denk dat dit een bewuste strategie is geweest om mij te kunnen benadelen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 18 apr 2013 15:19

Het hiaat in de wet bij Tak21 werd weggewerkt. Waar het voordien inderdaad een mogelijkheid was om niet-wettelijke erfgenamen te bevoordelen gaat die tak21 nu mee in de volledige erfenis en wordt verdeeld volgens de wettelijke normen.

Alleen: het staat op zijn naam. Ik weet niet of de helft ervan dan mee in de erfenis van uw moeder wordt opgenomen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2013 15:51

Is je moeder in staat om te reageren ?
Om jullie versie te steunen?

Reclame

Rinko
Topic Starter

#4 , 18 apr 2013 17:00

@ Franciscus

Nee moeder is nimmer in staat om om te reageren of onze versie te ondersteunen .

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 apr 2013 17:54

Aangezien de verzekeringsbelegging is aangekocht met gemeenschappelijke middelen is en blijft die belegging gemeenschappelijk, onafgezien wie van de echtgenoten ze afsloot.
Bij overlijden moeder komt er dus de helft van de afkoopwaarde in de erfenis.
Kinderen erven daarvan de naakte eigendom, echtgenoot van moeder het vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”