rechtsmisbruik

woody22
Topic Starter

rechtsmisbruik

#1 , 26 apr 2013 22:05

hallo,

wij hebben een probleempje, mijn oudste dochter uit een vorig huwelijk heeft gedaan gekregen met de nodige leugens dat ze van de rechter gelijk heeft gekregen, eerst bij de vrederechter en dan bij de rechtbank van eerste aanleg, er is dus geen beroep meer mogelijk volgens onze advocaat
wat is het probleem : wij moeten haar +/- 7.000 € betalen, het vonnis is direct uitvoerbaar, met veel tegenzin en onrechtsgevoel moet ik blijkbaar betalen
nu zo direct een 7.000 € ophoesten lukt mij niet direct en heb een afbetalingsplan voorgesteld wat direct van tafel werd geveegd door de tegenpartij, wij kunnen dat gewoon weg niet direct betalen
het vonnis is van begin deze week, de advocaat van de tegenpartij heeft nog geen factuur gestuurd en wij willen vermijden dat de deurwaarder thuis langskomt, gewoon weg om zo weinig mogelijk kosten te maken.
wij zijn er vrijwel zeker van dat het de bedoeling van de tegenpartij is om nu zoveel mogelijk kosten te maken die wij er nog bovenop moeten betalen
is dat een vorm van rechtsmisbruik?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2013 23:33

Zij heeft een beroepsvonnis en kan en mag dat laten uitvoeren.
Meestal nemen de advocaten eerst met elkaar contact om de betekening ( van het vonnis) niet te moeten doen.
U zal dan wel moeten betalen anders denk ik dat er zal uitgevoerd worden.
Met de nodige leugens..... zowel vrederechter als eerste aanleg geven u geen gelijk.... waren die leugens te bewijzen?
Mogelijk strafbare feiten???

woody22
Topic Starter

#3 , 26 apr 2013 23:46

ik begrijp heel goed dat ik er niet onderuit kan, maar het probleem is: ik kan niet alles in 1 keer betalen, gewoon omdat ik het geld niet heb
maar de tegenpartij wil niet van afbetalingen weten: "Ik heb van mandante opdracht gekregen om het ganse bedrag in te vorderen."
dat is het antwoord van hun advocaat op de vraag om het bedrag in afbetalingen te betalen

Reclame

scorpioen

#4 , 27 apr 2013 11:58

Tegenpartij mag de onmiddellijke betaling van de totale som eisen. U had afbetalingen moeten vragen aan de rechter in het proces waarin deze som van u gevorderd werd. De rechter had afbetalingen kunnen toestaan. Nu is het hiervoor te laat.

In theorie is de leer van het rechtsmisbruik ook van toepassing bij het leggen van een uitvoerend beslag. Er is sprake van rechtsmisbruik als men niet handelt zoals een normaal, voorzichtig persoon, geplaatst in dezelfde omstandigheden zou handelen. In het bijzonder wanneer het voordeel dat men nastreeft niet in verhouding is tot het nadeel dat men aan de tegenpartij berokkent.

Alles hangt dus af van de feitelijke omstandigheden.

Een voorbeeld: wanneer de schuldenaar 100 % zekerheid kan geven aan de schuldeiser dat deze laatste binnen dertig dagen zal betaald worden, vaststaat dat de schuldeiser bij een eventuele verkoop van in beslag genomen goederen zijn geld niet sneller zal hebben, is er m.i. duidelijk sprake van rechtsmisbruik.

Het rechtsmisbruik zal dus niet bijna nooit zitten in het feit dat men afbetalingen weigert en onmiddellijk betaling eist. Wel in de wijze waarop men deze betaling afdwingt, uitvoert.

woody22
Topic Starter

#5 , 27 apr 2013 14:45

mijn advocaat heeft afbetaling gevraagd aan de rechter maar wij hebben deze niet gekregen, waarom dat we die niet gekregen is voor niemand duidelijk want we hebben toch aangetoond dat er een grote gezinslast is en dat wij de crisis duidelijk in de inkomsten voelen
ik had graag geweten als de tegenpartij op hun strepen blijven staan en geen genoegen nemen met een afbetalingsplan, dus de inboedel + eventueel het huis zouden laten aanslagen dat men dan rechtsmisbruik pleegt en wat de gevolgen kunnen zijn voor ons en de tegenpartij
de rest is eigenlijk bijzaak, de rechter heeft het vonnis uitgesproken en daar zal waarschijnlijk niets meer aan te doen zijn, spijtig genoeg

Franciscus

#6 , 27 apr 2013 15:03

Zoals reeds geschreven als het leugens waren kan het al laster en eerroof zijn dus een strafrechtelijke piste was dan ook mogelijk geweest.
Louter als indicatie gezien we de werkelijke feiten niet kennen.

Een vonnis dient gerespecteerd te worden en heeft trouwens ( na betekening) kracht van gewijsde en gezag van gewijsde.
Als tegenpartij erop staat om ONMIDDELLIJKE betaling zoals in vonnis vermeld ...zal het ook onmiddellijk invorderbaar zijn met ALLE middelen van recht ...dus ook beslagname, openbare verkoop enz enz ..

scorpioen

#7 , 27 apr 2013 15:27

Geen afbetalingsplan aanvaarden, beslag laten leggen en laten verkopen is in principe geen rechtsmisbruik.

woody22
Topic Starter

#8 , 27 apr 2013 17:06

is ook geen rechtsmisbruik als het gaat om onderhoudsgeld voor 1 kind dat van de rechter dus gelijk krijgt en dat er een inbeslagname en verkoop van het huis van de vader die nog 7 andere kinderen ten lasten heeft
dus dat ene kind kan de vader met de 7 andere kinderen op straat zetten, terwijl de vader opteert voor een afbetalingsplan

scorpioen

#9 , 27 apr 2013 17:39

Ik geef u weinig of geen kans om dit als rechtsmisbruik bij tenuitvoerlegging te zien aanvaarden.

woody22
Topic Starter

#10 , 27 apr 2013 18:08

dan gaan we nog spannende tijden tegemoet

woody22
Topic Starter

#11 , 27 apr 2013 22:04

Met de nodige leugens..... zowel vrederechter als eerste aanleg geven u geen gelijk.... waren die leugens te bewijzen?
Mogelijk strafbare feiten???
geen strafbare feiten denk ik
ze heeft me voor gelogen, ze volgde een studie richting in het buitenland (zat daar op kot) die je thuis ook had kunnen volgen om bij haar vriend te zijn

Franciscus

#12 , 27 apr 2013 23:01

Dat is geen strafbaar feit en waarom moet u dan betalen?
Haar onkosten als als studente (in het buitenland)?
Meer- of minderjarige dochter speelt geen rol tot 25 zeker voor studiekosten.
Dit los van onderhoudsverplichting.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”